Alla avtal är klara med SAS

Publicerad 2012-11-19

Med det danska kabinfackets underteckning är SAS-krisen avstyrd.

Nu berättar fackbasarna om SAS-ledningens stenhårda förhandlingsmetoder.

– Jag blev indragen i ett mörkt rum, helt ensam, med de högsta ledarna. Det var en extrem situation, säger Jens Lippestad, ordförande för de norska SAS-piloterna.

SAS ställde redan förra helgen ett ultimatum: skriv under - annars går vi i konkurs.

Efter flera dagars intensiva förhandlingar berättar nu Jens Lippestad, ordförande för de norska SAS-piloterna, om det dramatiska slutskedet. Enligt honom blev han "indragen i ett mörkt rum med SAS-ledningen". Där fick han ett färdigt formulerat avtal och en penna.

Jens Lippestad

– Det var en mycket extrem situation och ett uppenbart ultimatum. Jag har aldrig upplevt något liknande tidigare, säger han till norska E24.

Han är lättad över att förhandlingarna är avklarade - men väldigt frustrerad över processen.

– De gick på våra medlemmar direkt med budskapet att det här var ett ultimatum, inte en förhandling. Det är inte acceptabelt, säger han till E24.

"Tufft och väldigt intensivt"

Hans svenska kollega, Robert Gustafsson, ordförande för Svensk pilotförening SAS-sektionen, är av samma åsikt.

– Vi fick åter igen ett ultimatum sent på söndagseftermiddagen som de förväntade sig att vi skulle anta. Det var tufft och väldigt intensivt, säger han till Aftonbladet.

Hur ser du på avtalet?

– Det är aldrig roligt att sänka sina villkor - och det här är en försämring av villkoren. Men flygmaskinerna är i luften och medlemmarna har sina jobb, säger han.

Ska konkurrera med lågprisbolagen

Styrelsens ordförande var i dag nöjd över att samtliga åtta fackförbund gått med på sparpaketet:

– Det är en glädjens dag. Vi har tillsammans räddat det här bolaget, säger styrelseordföranden Fritz Schur på styrelsens presskonferens.

SAS styrelse berättar att deras mål nu är att skapa ett lönsamt företag som kan konkurera med Norwegian och Easyjet. Om det ska säljas är det upp till ägarna, Sverige, Norge och Danmark.

Fackförhandlingarna innebar att alla anställda fick liknande villkor i de nya avtalen. Anledningen att det drog ut på tiden berodde på att facken förhandlade med ledningen i tur och ordning.

Långt ifrån nöjd med avtalet

Vid 15-tiden på måndagen kom den sista namnteckningen som innebär att fackförbunden accepterar flygbolagets sparkrav. Men SAS deadline var satt till midnatt i går. Men förhandlingarna drog ut på tiden.

Under natten började parterna närma sig. Vid två-tiden i natt blev Norges kabinförening det första facket att skriva under avtalet med SAS.

Anneli Nyberg, ordförande i Norges kabinförening, var långt ifrån nöjd med avtalet som kommer att svida i medlemmarnas plånböcker.

– Vi skrev för att vi ville ta ansvar. För våra medlemmar och för våra passagerare, sa hon.

Efter det skrev ytterligare sju förbund på avtalet. Men det åttonde och sista förbundet, det danska kabinfacket, CAU, valde att avvakta.

– Det är det danska kabinfacket som satt sig på tvären. Det här fackförbundet har en långt historia av strider med SAS, sa Staffan Lindberg, Aftonbladets reporter som befinner sig på Kastrup och följer förhandlingarna, tidigare i dag.

Kämpade för en lösning

Båda parterna mobiliserade alla sina krafter för att lösa konflikten.

Vid 12-tiden i dag anlände SAS styrelse ordförande Fritz Schur och vice ordförande Jacob Wallenberg till SAS-huset i Köpenhamn i en svart Mercedes.

– Vi saknar en underskrift, sa Fritz Schur och trängde sig sedan genom presshavet.

Bente Sorgenfrey, som är förhandlare vid danska kabinfackets huvudorganisation, kastades också in i förhandlingarna med SAS.

Enligt DR Nyheter förhandlade de inte bara om arbetstiderna utan också lönen.

Förhandlingarna benämndes som ”benhårda”.

Kabinfacket skrev på - till slut

Till slut skrev kabinfacket på, rapporterade danska TV2. 

"Ännu en gång har SAS-personalen visat sig vara ytterst dedikerade medarbetare. Det hoppas vi att ledningen erkänner en gång för alla" skriver CAU:s styrelse i ett pressmeddelande.

Den danska kabinpersonalen har avsagt sig en månadslön om året, de går också med på att öka arbetstiden från 44 timmar i veckan till 47,5. Dessutom accepterar de att arbetspass på 12 eller 13 timmar, rapporterar TV2.

Besparingar på 3 miljarder kronor

Sammanlagt är det tänkt att SAS ska spara 3 miljarder kronor på de nya krisavtalet.   

Men de nya avtalen innebär bara en kort andningspaus för SAS.

De flygexperter som Aftonbladet varit kontakt med ställer sig frågande till hur flygbolaget ska överleva i den stenhårda konkurrensen som just nu råder på flygmarknaden.

SAS jämförs med ett korplag

Jan Ohlsson, flygexpert, jämför SAS konkurrenskraft med ett korplag som möter Zlatan i en fotbollsmatch och påpekar att företaget just nu bara sparat in på kostnader.

Jan Ohlson eftersöker en mer offensiv framtidsstrategi.

– Halva långlinje flottan är väldigt omodern, den är för gammal och för stor. Norwegian och Finnair får snart en ny flotta med 30 procent i lägre driftkostnader, de är helt omöjliga att konkurrera med, säger han.

Jan Ohlson tror att SAS kan tvingas säga upp mer personal i framtiden.

– Risken är att verksamheten plockas ner ytterligare, om man inte tjänar väldigt mycket pengar. Men vad ska de tjäna pengar på?