Sara ammade sin bebis på restaurang – fick filt över sig

Uppdaterad 2016-09-03 | Publicerad 2016-09-02

Sara Marie Daniels var tvungen att amma sin 12 veckor gamla bebis under ett restaurangbesök.

Plötsligt fick hon en filt över sig av en servitör – ”för att andra människor satt där”.

– Jag kände mig väldigt utpekad, som om det var oanständigt att mata ett barn.

I onsdags kväll var Sara Marie Daniels tvungen att amma sin hungriga bebis när hon åt middag på Koh Phangan på Södermalm i Stockholm. Plötsligt kom en servitör springandes med en filt, berättar Sara. Först trodde hon att han skulle ge den till henne för att vara snäll men sen la han den över henne med orden om att den var till för att täcka över henne och bebisen då hon ammade.

Sara, som trodde att han skämtade, fick svaret att ”nej, det sitter andra människor och äter här”. När hon påpekade att hennes bebis också åt ska han ha svarat att det inte var samma sak.

– Jag blev mest chockad och tänkte ”hände det här?”. Jag kände mig väldigt utpekad, som om det var oanständigt att mata ett barn och att jag gjorde något som var äckligt.

Det förstörde middagen för Sara och hennes sambo som såg till att äta upp snabbt för att kunna lämna restaurangen.

– Att man inte kan få mata sitt barn utan att man får reaktioner? Det är mest det jag känner mig upprörd över.

”Det blev en ögonöppnare”

Sara tog kontakt med restaurangen via mejl men när det dröjde med svar vände hon sig till deras Facebooksida för att berätta att händelsen gjort henne illa berörd och ställde sig frågande till restaurangens amningspolicy. Hon poängterar att hon inte är ute efter att hänga ut restaurangen utan ville belysa företeelsen.

– Om amning ska anses vara något privat som ska skötas bakom stängda dörrar blir man väldigt begränsad som mamma till ett barn som ammas. Det är redan ett så laddat ämne när det kommer till amning, det känns tråkigt att man ska bli avskräckt att gå ut bara för att man har barn.

Sara är en rätt nybliven mamma men har aldrig känt sig nervös inför att amma bland andra. Nu har hon dock kommit på lite andra tankar.

– Det blev en ögonöppnare, det känns obehagligt att det faktiskt händer.

”Känner sig missuppfattad”

Alexander Youssef, som är restaurangansvarig för Koh Phangan, känner till händelsen och beklagar det som inträffat. Han har fått uppfattningen om att det hela är ett missförstånd. Enligt servitörens version av händelsen ska han ha erbjudit filten då det drog kallt vid dörren.

– Jag tror spontant att hon har missbedömt situationen, han känner sig missuppfattad och är jätteledsen. Men jag förstår att hon känner sig kränkt.

Enligt Alexander har de ingen policy mot amning på restaurangen vilket de är tydliga med.

– Det är inget agerande som restaurangen står bakom, det är absolut oacceptabelt. Vi har inte bett honom att göra på ett viss sätt.