”Betygssättningen blir rättsosäker”

Publicerad 2016-08-10

Lärarna slår larm inför skolstarten

Med bara några dagar kvar till skolan börjar saknas fortfarande tusentals lärare.

Nu slår Lärarnas Riksförbund larm om att situationen är värre än någonsin och att betygssättningen kan bli rättsosäker.

– De stora förlorarna är eleverna, säger ordförande Åsa Fahlén.

Åsa Fahlén är ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Jakten på lärare har pågått hela sommaren men trots det visar statistik som Arbetsförmedlingen tagit fram åt Aftonbladet att 5 095 lärartjänster fortfarande var vakanta den sista juli, en ökning med drygt 22 procent jämfört med förra året.

– Redan då slog vi larm om situationen och sedan dess har det blivit värre, säger Åsa Fahlén.

Bristen på legitimerade lärare gör att skolor tvingas anställda obehörig personal, vilket i sin tur innebär en ökad belastning på lärarna som är de enda som får sätta betyg på skolans elever.

– I praktiken innebär det att en legitimerad lärare i religion kan behöva sätta betyg i spanska trots att personen inte kan språket, säger Åsa Fahlén.

Just moderna språk är ett av de ämnen det är stor brist på, liksom naturkunskap och matematik.

– På vissa skolor finns det helt enkelt ingen behörig som kan sätta betyg och då blir det en lärare som är legitimerad i andra ämnen.

Värst i socialt utsatta områden

Svårast att rekrytera är det för mindre skolor på landsorten och skolor i socialt utsatta områden i städerna.

– Skolledningarna försöker bjuda över varandra i jakten på lärare men det handlar också om att kunna erbjuda en bra arbetsmiljö, säger Åsa Fahlén.

För lärarna kommer lärarbristen leda till extra arbete. De kommer behöva planera obehöriga lärares lektioner, följa upp deras arbete och så småningom även ansvara för betygssättning.

– Det skulle kunna vara rättssäkert om skolledningen lägger in det i lärarnas tjänsteplanering men det görs ofta inte, säger Åsa Fahlén.

– I maj hade jag kontakt med lärare som plötsligt behövde sätta betyg på elever de aldrig haft i undervisning eller följt.

Förbereder nödlösningar

Skolor med många vakanta tjänster har börjat förbereda nödlösningar och fylla upp med obehörig personal inför skolstart.

– Det är eleverna som drabbas, och framför allt de elever som inte har en akademisk tradition och stöd hemifrån, säger Åsa Fahlén.

En långsiktig lösning på den akuta lärarbristen verkar inte finnas inom räckhåll. Enligt statistik från Universitets- och högskolerådet minskar antalet lärarutbildningar det här året med tio procent. Lärarnas Riksförbund menar att politikerna har ett stort ansvar för hur situationen ser ut i den svenska skolan.

– Vi lever i en marknadsekonomi som regleras av utbud och efterfrågan så det gäller att uppvärdera yrket och göra det mer attraktivt.

– Som ser ut i dag väljer många att lämna och det blir en ond spiral.

Angelica Karlsson