Schweiz förbjuder försäljning av Volkswagen

Publicerad 2015-09-26

Bilmodellerna som dragits in i utsläppsskandalen stoppas nu i Schweiz.

Men om samma modeller finns i Sverige är fortfarande oklart.

– Så fort vi har den informationen kommer vi att gå ut med den, säger Marcus Thomasfolk, informationschef vid Volkswagen i Sverige.

För en dryg vecka sedan avslöjades att miljontals Volkswagen-bilar är utrustade med en programvara som visar ett manipulerat resultat i utsläppstester. Fusket har pågått i sju år och innebär att flera modeller av den tyska biltillverkarens bilar släpper ut mellan 30 och 50 procent mer avgaser än vad som aviserats. Beskedet fick snabbt stora konsekvenser.

Aktien rasade och den tyska biltillverkarens vd, Martin Winterkorn, avgick efter två dygn. På fredagen utsågs Matthias Müller till hans efterträdare – och lovade att återupprätta förtroendet för bilkoncernen.

På lördagen uppger flera medier, däribland The Guardian och The Telegraph, att Schweiz stoppar försäljningen av Volkswagen-bilar utrustade med den manipulerade programvaran.

Flera varumärken berörs

Thomas Rohrbach, talesperson för den schweiziska motsvarigheten till Transportstyrelsen, uppger för The Telegraph att försäljningsstoppet berör bilarna med den så kallade Euro 5-motorn. Även modeller hos Skoda, Seat och Audi omfattas.

Försäljningsstoppet gäller de bilar som ännu inte sålts eller registrerats. De ska dessutom vara utrustade med den felaktiga programvaran som finns i vissa fordon av den så kallade Euro 5-modellen. Det är oklart hur många bilar som berörs. I Schweiz finns 180 000 fordon som tillverkats mellan 2009 och 2014 och är utrustade med Euro 5-motorn, men dessa har alltså redan sålts och berörs inte av stoppet.

Besked om Sverige dröjer

Om eller hur många bilar med den manipulerade programvaran som sålts i Sverige är fortfarande oklart. Volkswagen har inte kunnat ge ett svar på den frågan.

– Så fort vi har den informationen kommer vi att gå ut med den, säger Marcus Thomasfolk, informationschef vid Volkswagen i Sverige.

Varför dröjer beskedet?

– Det är inte så att det finns en enda motor som sålts i ett land, utan det varierar mellan modeller och tillverkningsserier. Vi beklagar verkligen hela den här frågan men det är ett omfattande arbete att ta fram alla detaljer och det är oerhört viktigt att vi har rätt information när vi går ut med den, säger Thomasfolk och betonar att drabbade bilar kommer att åtgärdas kostnadsfritt.

Motorn i nyproducerade Volkswagen-bilar är av Euro 6-modellen och innehåller inte den manipulerade programvaran, uppger Marcus Thomasfolk.