Hade Nej tack-skylt men fick reklam

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-01-25

Nu får utdelningen kritik

Nej, tack ingen reklam. En sådan skylt hade en kvinna i Bromma på sin dörr.

Trots det damp det ner reklam på hallgolvet.

Utdelningsbolaget har brutit mot god sed anser Nämnden för direktmarknadsföring.

Allt fler svenskar väljer bort oadresserad reklam. Runt 1,1 miljoner hushåll avböjer idag att få reklam i brevlådan enligt uppgifter från Posten.

I Bromma har en kvinna anmält att hon har fått reklam trots att det på hennes dörr sitter en Nej, tack-skylt.

Utdelaren är utbytt

S-Post, som står för utdelningen i området, kritiseras nu av Nämnden för direktmarknadsföring.

Marknadsförare ska respektera system som ger konsumenter möjlighet att visa att de inte vill ha adresserad reklam. Det står i Internationella handelskammarens Regler för reklam och marknadsföring.

Nämnden anser att S-Post har brutit mot god sed vid direktmarknadsföring. Bolaget har uppgett att samtliga utdelare har instruerats att respektera skyltarna.

Personen som delade ut reklam till kvinnan i Bromma har nu bytts ut.

Nämnden för direktmarknadsföring har avslutat ärendet efter att S-Post vidtagit åtgärder. I fortsättningen kommer man att göra stickprovskontroller i området för att se till att reglerna följs.

Uppmanar alla att anmäla

Axel Tandberg är sekreterare i dm-nämnden. Han uppmarar alla att anmäla liknande ärenden.

– Har man ”Nej tack” skylt på sin dörr och ändå får reklam hem, ska man absolut vända sig till oss med en anmälan.

DM-nämnden behandlar endast åtgärder som genomförts för högst sex månader sedan. Anmälningsinstruktioner finns på hemsidan www.dm-namnden.org.