Förändrade bilden av M

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-10-01

Schlingmann – PR-strategen bakom ”nya Moderaterna”

Per Schlingmann är PR-strategen som moderniserade Moderaterna.

Han bidrog starkt till att partiet nu är lika stora som ärkefienden Socialdemokraterna.

40-åriga Per Schlingmann anses ligga bakom begrepp som ”utanförskap” och ”nya Moderaterna”.

Tillsammans med finansminister Anders Borg och statsminister Fredrik Reinfeldt utgjorde han kärnan som kom att förändra Moderaterna.

Moderata ungdomsförbundet

Per Schlingmann engagerade sig politiskt redan som 15-åring i hemstaden Borås.

Banan började inom moderata ungdomsförbundet där han som pressekreterare arbetade tätt tillsammans med dåvarande MUF-ordföranden Fredrik Reinfeldt.

Han satt en period i Borås kommunfullmäktige och läste nationalekonomi i Göteborg men försvann snart till kommunikationsbranschen där han arbetade som konsult.

"Ovärderlig"

2003 gick Schlingmann tillbaka till politiken och började jobba som kommunikationsdirektör. Det var hans post när Moderaterna gjorde succé i valet 2006 och bildade regeringen med Centern, Folkpartiet och Kristdemokraterna.

Efter segern blev han partisekreterare och ansvarade för partiets organisation, ekonomi och verksamhet.

Själv framhöll han att valkampanjerna var viktiga för honom.

– Han har varit ovärderlig för Moderaterna. Han är framförallt en duktig kampanjare, säger Aftonbladets politiska kommentator Lena Mellin.

Spinndoktor

Schlingmann är att betrakta som en av svensk politiks mest framstående spinndoktorer.

Genom triangulering, storytelling och framing har han ändrat bilden av moderater och slagit mynt av misstron mot Göran Persson.

Som tysk medborgare fick han 2006 inte rösta i valet. Nu uppges han ha fått svenskt medborgarskap.

Fru Charlotta

Han har två små barn och bor tillsammans med sin fru Charlotta i Nacka.

Han är intresserad av matlagning och hyser en stark förkärlek till modernt mete.