Den eviga svensexan

Publicerad 2013-01-24

Det är svensexan som aldrig verkar ta slut.

En extremt självcentrerad bröllopsannons blev starten på en långdragen följetong på familjesidorna.

– Jag har skapat ett monster, säger Pål Eneroth, mannen bakom annonskuppen.

Sommaren 2008 gifte sig Richard Hallberg med sin Malin. Sen dess är han ett välkänt ansikte bland dem som läser tidningarnas familjesidor.

– Narkosläkaren som skulle förlösa vårt första barn kände igen mig och skrek: det är du som har gift dig! Jag försökte leta i minnet efter var vi hade träffats, men han hade bara sett min bröllopsannons, säger Richard.

Anade inget

Glöm den där klassiska bröllopsbilden där ett lyckligt brudpar poserar förälskat framför kameran. Richard Hallbergs bröllopsannons är något helt annat - en bild på honom själv där han sitter i en fåtölj i bästa gudfadernstil. Utan sin nyblivna fru.

– Det var en fantastisk svensexa men just den här fotograferingen var kanske det minst lyckade momentet, energin sjönk och jag spelade med för att vara snäll, säger Richard.

Då, när bilden togs under svensexan, anade inte Richard vad den skulle användas till. Det fick han veta senare, när den publicerades i Göteborgs-Posten tillsammans med texten "Jag har gift mig!".

Bakom annonsen stod hans dåvarande arbetskollega på reklambyrån, Pål Eneroth.

"Bor flott på Gärdet"

– Richard är verkligen ingen skrytig person och det är det som är så roligt med annonsen. Det är ett monster jag har skapat av honom, säger Pål.

För det tog inte slut med bröllopsannonsen. Varje gång något stort har hänt i Richards liv har det synts på familjesidorna i form av bilder på honom själv, som publicerats på nyhetssajten Ajour.

Läsarna har fått veta att Richard fått barn, fyllt 31 år och nu senast att han har ett välavlönat jobb och bor flott på Gärdet i Stockholm.

– Jag hämnades för att Richard skickade ett julkort på mig när jag fikar med hans föräldrar nere i Blekinge, en gråblek bild som han tryckte i hundra exemplar och skickade till hela min släkt, säger Pål som tycker att det är särskilt roligt att kommunicera genom traditionella medier.

Bollen i rullning

– Det kostade 700 kronor att sätta in en annons i DN och jag fick anstränga mig för att formulera mig kort. Men det var absolut värt det, det blev snyggt i tidningen med färg och allt, säger han.

Och det lyckades - annonsen har fått spridning och blåst nytt liv i följetongen på familjesidorna.

– Min svärmor skickade ett sms till mig och grattade till all framgång och då förstod jag med en gång att det är dags igen. Bollen ligger hos mig nu så jag får sätta igång och arbeta, säger Richard.