SD-toppen vill locka nya väljare i Stockholm: ”Hatar inte vindkraft”

Uppdaterad 2024-02-20 | Publicerad 2024-02-19

Efter år av bråk och skandaler gör Sverigedemokraterna nu en ny offensiv i Stockholm.

För att locka nya väljare måste synen på partiet breddas, anser toppnamnet Linnéa Vinge som har en annorlunda inställning till vindkraft, elbilar och Bromma flygplats än partikollegorna ute i landet.

– Jag tycker att det är synd att ha en flygplats på så attraktiv mark.

I val efter val har Sverigedemokraterna lockat fler väljare.

Men väljarna i Stockholm har än så länge inte imponerats av SD. Mellan 2018 och 2022 stod partiet stilla på 8 procent i huvudstaden.

– Vi är ju ganska svaga här, så för att vi ska kunna växa på riksplanet behöver vi växa i Stockholm också, säger Linnéa Vinge, vice gruppledare för SD i Stockholms stad.

Linnéa Vinge är gift med Henrik Vinge som är medlem i Jimmie Åkessons innersta krets och var en av förhandlarna för SD när Tidöavtalet ingicks.

Efter mandatperioder med politiska skandaler, öppna bråk och vildar har partiet nu gjort ett arbete för att städa upp internt i storstaden.

Personer har behövt lämna och politiken har omformats under ett nytt ledarskap med Gabriel Kroon som gruppledare.

– Vi har gått igenom alla politiska frågor, vi har skrivit om vår budget för att säkerställa att den håller om vi skulle få chansen att vara med och styra Stockholm, säger Linnéa Vinge.

Tidöavtalet är en förebild

Målet för SD i Stockholm är att ingå i ett styre till nästa mandatperiod.

Partiet är öppet för att samarbeta med alla andra partierna i staden, men med tanke på att M, KD och L har ett nära samarbete med SD på riksnivå, tror Linnéa Vinge att en liknande lösning kan formas även i staden.

Detta trots att Jan Jönsson, en av de mest högljudda interna kritikerna till L:s samarbete med SD, sitter som oppositionsborgarråd för L i staden.

– Vi ligger lite efter i Stockholm. Vi ligger en, kanske till och med två, mandatperioder efter jämfört med riksplanet. Så jag tror att det bara är en tidsfråga. Till stor del har det handlat om att man inte riktigt har tagit oss på allvar.

– När de är redo så står vår dörr öppen.

”Har varit dåligt för oss i Stockholm”

SD i Stockholm har fokuserat på lokalt viktiga frågor såsom förtätning när nya byggplaner presenteras eller Medeltidsmuseums framtid.

Men partiet lyfter också frågor som känns igen på riksnivå såsom gängkriminaliteten och pengar till studieförbundet Ibn Rushd.

Linnéa Vinge ser dock möjligheter i att hitta nya väljare genom att försöka bredda bilden av partiet, bland annat i frågan om vindkraft.

– Jag tror att det finns en uppfattning om att vindkraft är en vänsteridé och att Sverigedemokraterna hatar den. Det tror jag har varit dåligt för oss i Stockholm. Jag hatar inte vindkraft.

Är du beredd att försöka ändra den bilden?

– Ja, men det står också i Tidöavtalet att vindkraft är en naturlig del av energimixen. Så jag tycker i någon mån att politiken redan finns där.

– Men debatten har varit väldigt entydig. Antingen är man för kärnkraft eller så är man för vindkraft. Jag tycker att det kanske finns ett behov av att lyfta fram att man kan vara för både och.

Kör elbil

Ett av Sverigedemokraternas stora vallöften var att sänka priserna på bensin och diesel.

Partiet har också varit emot EU-mål om att förbjuda förbränningsmotorer. Privat kör Linnéa Vinge dock elbil, ett val som kan uppfattas som något förvånande.

– Det finns en bild av att SD:are gillar diesel.

Varför tror du att det är så?

– Det är väl mycket den här landsbygdsprofilen. Jag tror inte elbil passar lika bra på landsbygden som det gör i städerna. Rent krasst så är ju elbilar framtiden. Volvo ska väl vara fossilfria till 2030, så det är klart att vi rör oss i den riktningen. Sen tycker jag att det är fel att tvinga folk från politiskt håll, men det passar mig väldigt bra. Jag gillar elbilar.

En lång stridsfråga i Stockholm har varit Bromma flygplats vara eller icke vara. Tidigare i veckan meddelade det rödgröna styret att stadens avtal med flygplatsen sägs upp och kravet är att marken ska vara sanerad senast 2038.

Öppen för stängning av Bromma

Planen är att flygplatsen ska ersättas med tiotusentals bostäder. Miljöpartiet har länge försökt stänga flygplatsen, men borgarna har konsekvent sagt nej.

I Tidöavtalet kom SD också överens med övriga partier om att Bromma flygplats ska vara kvar.

Linnéa Vinge bor själv i Bromma, men inte så pass nära att hon skulle påverkas av en nedläggning, säger hon. Partiet har i dagsläget inga konkreta förslag om att lägga ner flygplatsen, men hon är inte övertygad om att den måste finnas kvar.

– Jag tycker att det är synd att ha en flygplats på så attraktiv mark. Men den finns där i dag, det är en faktor. Jag vill inte riktigt säga varken ja eller nej, men jag känner inte så starkt kring att den ska vara kvar.

Gå med i vår opinionspanel

Vill du vara med och svara på Demoskops undersökningar där vi tar reda på vad svenska folket tycker om exempelvis samhällsfrågor och politik? Resultat presenteras bland annat i Aftonbladet. Det är frivilligt att svara, du är anonym och kan gå ur när du vill. Klicka på länken för att anmäla dig.