Efter bluffhärvan: Onlinepizza ändrar sina betalrutiner

Publicerad 2016-04-28

Britta Gustafsson, 83, fick hem en faktura för pizza, hamburgare, kyckling och läsk från Onlinepizza. Mat för över 500 kronor - som hon varken beställt eller sett röken av. Örebropolisen har fått in hundratals anmälningar om liknande bedrägerier och misstänker organiserad brottslighet.

I söndags berättade Aftonbladet om Britta, 83, som blivit blåst av pizzabedragare.

Nu ändrar företaget Onlinepizza sina betalningsrutiner. Det ska bli omöjligt att beställa mat på faktura om du precis har registrerat dig på sajten.

– Så väl då. Så det gör lite nytta att man figurerar, säger Britta Gustafsson.

Britta Gustafsson, 83, i Örebro fick en saftig faktura på pizzor som hon aldrig beställt.

Efter Aftonbladets artikel i söndags har företaget Onlinepizza och betalbolaget Klarna beslutat att ändra betalningsrutinerna – det ska bli omöjligt att bluffa till sig mat och skicka fakturan till någon annan.

– Ja det känns bra, hörrudu. Det är bra att jag har kunnat hjälpa till lite grann. Man får skratta lite mitt uppe i bedrövelsen. Jag hoppades att det kunde bli annorlunda, det var ju syftet med det hela, säger Britta Gustafsson.

Tidigare kunde pizzabedragarna registrera en ny användare på sajten Onlinepizza, beställa i någon annans namn och fylla i sitt eget mobilnummer. När hemleveransen kom till offrets adress var bluffmakarna där och tog emot maten i trappuppgången. Men räkningen damp sedan ner i offrets brevlåda.

Klarna tar kostnaden

Onlinepizzas kunder kommer att kunna betala med faktura i framtiden också.

– Men då måste man ha betalat en Klarnafaktura tidigare. Dessutom går det bara att beställa mat till sin hemadress då, säger Josefin Jerndahl på OnlinePizza.

Tillsammans med Klarna har företaget ”skärpt möjligheterna att handla på faktura”, eftersom bedrägerierna blev så vanliga. Nya användare måste betala maten direkt med kort eller via sin internetbank.

– Som konsument ska man aldrig betala för något man inte beställt, och Klarna tar givetvis kostnaden om någon skulle drabbas, säger Erik Engellau-Nilsson, Klarnas presschef.

”De var riktigt bekymrade”

Britta Gustafsson var långt från den enda drabbade. Polisen i Örebro har tagit emot över 200 liknande anmälningar på två månader.

Sedan artikeln publicerades har Aftonbladet fått mängder av mejl och telefonsamtal från människor över hela landet som varit med om samma sak. Många har också hört av sig till Britta Gustafsson, berättar hon.

– De har varit bekymrade, riktigt bekymrade. Men de är ju glada att det kanske kan bli ändring, för det har de ju hoppats på. Ja, det har de gjort, säger Britta Gustafsson.