Moderaterna leder attackligan överlägset – på Facebook

Anfall sägs vara bästa försvar.

Om det är framgångsrikt i valet återstår att se – då ett parti tar en överlägsen förstaplats när attackannonseringen sammanställs.

– Man riktar in sig på de partierna där man tror att man kan vinna mest, säger medieforskaren Marie Grusell.

Kampen om väljarna har gett sig in i sin absoluta slutfas.

Det märks inte minst i annonseringen.

Facebook har annonskriget accelererat och det oberoende dataanalysföretaget Whispr Group har kollat specifikt på hur partierna använder sig av attackannonser.

– Attackannonser har vi bedömt som annonser där man inte presenterar en egen politik eller egen vision, utan där man vill visa att andra sidan har gjort fel eller vill göra något dåligt, säger Olof Gränström, samhällsanalytiker på Whispr Group.

Ökat kraftigt på slutet

Siffrorna man kollat på är från Facebooks moderföretag Meta, och där ingår även annonsutgifter till Instagram och Messenger.

– Det vi ser är att det blivit allt mer attackannonser mot slutet och att annonseringen har ökat även generellt. Vissa partier, som Moderaterna, ökar sin annonsering väldigt kraftigt under den senaste månaden, säger Olof Gränström.

Exempel på Moderaternas attackannonser.
Exempel på Moderaternas attackannonser.

Just Moderaternas toksatsning på Facebook kunde Aftonbladet nyligen rapportera om.

Och partiet sticker även ut när det gäller attackannonser.

Under året har de svenska riksdagspartierna spenderat ungefär 7,5 miljoner kronor på annonser där man riktar in sig på att misskreditera sina politiska motståndare.

Av den kakan står Moderaterna för drygt 2,8 miljoner kronor. Bara i augusti spenderade Moderaterna 2,4 miljoner kronor i attackannonser.

Tvåa på listan är Kristdemokraterna som lagt ut drygt 1,3 miljoner kronor.

Kan slå tillbaka

Marie Grusell, medieforskare vid Göteborgs universitet.
Marie Grusell, medieforskare vid Göteborgs universitet.

Den här typen av annonser är ett relativt nytt fenomen i Sverige, enligt Marie Grusell, forskare inom strategisk kommunikation och särskilt inriktad på politisk kommunikation vid Mittuniversitetet och Göteborgs universitet.

– Generellt så är svenskarna inte utsatta för så mycket attackannonser. Vi är ett till kulturen ganska trevligt land på det viset. Vi jämför oss gärna med USA, men det är stor kulturskillnad mellan Sverige och USA i hur man använder negativt marknadsföring, säger Marie Grusell.

Av siffrorna att döma har oppositionen satsat allra mest på attackannonser, ett inte helt oväntat drag, enligt Marie Grusell.

– När man ser till vanliga konsumtionsvaror visar forskning att negativ marknadsföring stannar kvar hos konsumenten längre. Nu försöker man så tvivel i väljarna att den andra sidan inte är lika bra. Att göra det med negativa budskap kan vara en vinnande strategi.

Men hon varnar för att man inte vet säkert hur mottaliga svenskarna är för attackannonser inom politiken, då det är något av ett outforskat område.

– Det kan vara 50/50 att väljarna uppskattar det. Möjligen slår det tillbaka, säger Marie Grusell.

Moderaternas kommunikationschef Martin Borgs kommenterar partiets annonseringsstrategi.

”Vi tror att väljarna både är intresserade om vad vi vill berätta om, och vad våra motståndare inte vill berätta om.”

Spend per parti på attackannonser sedan Jan 2022 (Storleksordning):
Moderaterna2 858 532 kronor
Kristdemokraterna1 368 189 kronor
Socialdemokraterna1 162 459 kronor
Sverigedemokraterna846 197 kronor
Centerpartiet755 740 kronor
Miljöpartiet226 648 kronor
Vänsterpartiet170 076 kronor
Liberalerna131 587 kronor
Totalt alla partier7 519 428 kronor
Spenderade kronro på negativa annonser
VänsterpartietSocialdemokraternaMiljöpartiet de GrönaCenterpartietLiberalernaKristdemokraternaModeraternaSverigedemokraternaTotalt alla partier
April193919 3854488234725 86830 12833 0219537126 713
Maj204136 976758849 682368632 618081 64467 122574 919
Juni10 93567 049134755 38822 684263 66979 54551 481552 098
Juli104773 10243 8869795424345 99592 927220 498491 493
Augusti122 664812 523165 194576 43849 111583 3752 387 790294 1874 991 282
September31 450153 424414562 09025 995118 842183 605203 372782 923
Attackannonser från S.
Attackannonser från S.
Attackannonser från alla riksdagspartier.
Attackannonser från alla riksdagspartier.
Publisert:

LÄS VIDARE