”Han jobbar ju som en lobbyist”

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2010-02-12

Fredrick Federley (C) gjorde spritreklam - och motionerade om sänkt alkoholskatt

Den här bilden på Fredrick Federley, alias dragpersonligheten Ursula, togs i samband med att han gjorde reklam för Smirnoff i somras.

Här gör riksdagsledamoten Fredrick Federley reklam för vodkamärket Smirnoff ice.

Fyra månader senare motionerar han om sänkt alkoholskatt.

– Han jobbar ju nästan som en lobbyist, säger statsvetarprofessor Gullan Gidlund.

I skepnad av sin dragpersonlighet Ursula poserar riksdagsledamoten Fredrick Federley i vinterskrud, omgiven av välkylda Smirnoff-flaskor. Det är torsdag den 4 juni och Federley har på uppdrag av vodkamärket inrett en egen bar på nattklubben Rose i Stockholm. I vimlet blandas kändisar med politiker. Här syns bloggaren Blondinbella, sångerskan Sandra Dahlberg och förre försvarsministern Mikael Odenberg. Många med en flaska Smirnoff ice i handen.

Reklamjippot kritiserades redan då, bland annat av Roger Tiefensee (C), gruppledare i riksdagen. Olämpligt var hans omdöme. Unken nymoralism svarade Federley i sin blogg.

”Ställer frågor”

Knappt fyra månader senare, i slutet av september förra året, skrev Fredrick Federley en motion där han föreslog sänkt svensk alkoholskatt. Nu reagerar riksdagskollegorna.

– Det ställer frågor. Han var säkert för sänkt alkoholskatt redan innan men det blir problematiskt långsiktigt om vi alla gör likadant. Att vi låter oss sponsras och finansieras av aktörer som kan ha politiska agendor, säger Luciano Astudillo (S).

Han får medhåll av Gullan Gidlund, professor i statskunskap vid Örebro universitet.

– I det här fallet jobbar han ju nästan som en lobbyist. Frågan är inte så mycket hur han upplever det här utan han måste tänka på hur det uppfattas av uppdragsgivarna, väljarna.

Ser ingen koppling

I motionen skriver Federley att sänkta alkoholskatter skulle minska den ”miljöbelastande gränshandeln” och den olagliga svarthandeln av alkohol. Han ser själv ingen koppling mellan spritreklamen från i somras och motionen till riksdagen.

– Nej, det står ju klart och tydligt i motionen vad anledningen är. Det är två saker: Onödiga transporter och svarthandel med alkohol. Och det här är ju en position som Centerpartiet har, att anpassa alkoholskatterna till genomsnittlig EU-nivå, säger Federley.

Ser du ingen risk att väljarna undrar över ditt motiv till att skriva den här motionen, när du tidigare gjort spritreklam?

– Det är inte sprit jag pratar om i motionen. I min dator har den döpts till ”ölskattemotion”. Den handlar framförallt om konsumtion av öl och cider i gränshandeln. Det står i första stycket.

Förklaringen håller inte, menar statsvetarprofessor Gullan Gidlund.

– Det där är detaljer som inte väljarna ser när de hör om det här. De kopplar till en syn på alkohol. Och att användas som kommersiell reklampelare ska man undvika. Det skadar det uppdrag man är vald att arbeta för.