Aftonbladet är Sveriges största sajt

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-12-16

Nu är Aftonbladets sajt Sveriges största.

Förra veckan gick Aftonbladet om MSN. Det har bara hänt en gång tidigare.

– Det visar att Aftonbladet.se har en världsunik ställning som nyhetssajt på vår marknad, säger Aftonbladets chefredaktör Jan Helin.

Jan Helin, chefredaktör på Aftonbladet.

Aftonbladet.se hade 5 685 985 unika webbläsare förra veckan, då flera stora händelser som Nobelfesten, Idol-finalen och bombådet i Stockholms City inträffade. På andra plats hamnade MSN med 5 491 786 webbläsare.

Veckan före riksdagsvalet drog Aftonbladet.se ännu fler webbläsare, 5 701 680.

Aftonbladets chefredaktör Jan Helin är mycket nöjd med siffrorna:

– Det finns få om några nyhetssajter i något annat land som har den positionen som Aftonbladet. Vi har en enda konkurrent, och det är vår systertidning VG i Norge.

Är det viktigt att vara störst?

– Det är viktigt att nå ut. Den totala räckvidden Aftonbladet får via printtidning, sajt och mobil är historiskt hög. Aftonbladet har aldrig varit så läst i historien som i dag.

Vad är målet nu?

– Att utveckla intäktsdelen digitalt, att skapa nya annonsformat och nya betalmodeller. Vi har kommit en bra bit på väg. I år har vi haft flera månader med högre annonsintäkter digitalt än print. Det är vi sannolikt ensamma om i världen.

– Aftonbladet står starkast rustat av de svenska tidningarna inför den strukturomvandling som media går igenom. Vi måste följa läsarnas förväntade beteende.