Åsiktskaoset efter skolsågningen

Publicerad 2015-05-05

Reaktionerna på OECD:s rapport: Allt från ”eleverna måste skärpa sig” till ”det är klyftornas fel”

Utbildningsminister Gustav Fridolin (mp) har många åsikter att förhålla sig till efter OECD:s krisrapport om svenska skolan.

I går sågade OECD svensk skola jäms med fotknölarna.

Nu kommer reaktionerna på rapporten från ledarsidor, debattörer och politiker som vill tala om vad de tycker gått fel.

Och alla verkar hitta stöd för just sina ståndpunkter.

Efter svenska elevers usla kunskapsesultat i Pisarapporten 2013 beställde den borgerliga regeringen en specialgranskning av OECD om problemen i den svenska skolan. Rapporten presenterades i går – och kritiken var inte nådig.

– I början av 1990-talet verkar det som att den svenska skolan tappade sin själ, sammanfattade Andreas Schleicher, chef för OECD:s utbildningsdirektorat.

OECD pekar på att en rad åtgärder behövs: både vad gäller lärarutbildningen, skolans organisation och elevernas attityder.

Alla hittar stöd

När reaktionerna nu kommer från ledarsidor, organisationer och politiker verkar alla tycka att rapporten stärker just deras argument.

Lärarförbundet gick snabbt ut och sa att rapporten ger stöd åt fackförbundets hjärtefråga, höjda lärarlöner. Folkpartiledaren Jan Björklund krävde återigen att skolan måste förstatligas. Aftonbladets ledarsida hävdar att orsaken ligger i samhällsklyftor, medan Expressens dito tycker att OECD:s kritik inte är tillräckligt hård.

Här är reaktionerna på svenska ledarsidor i dag. Vem håller du med mest?

Aftonbladet (oberoende socialdemokratisk): Fokusera på klyftorna

I en ledarkrönika skriver ledarskribenten Eva Franchell att skolminister Gustav Fridolin drabbats av en onödig Pisa-panik. Problemet med skolan är inte lärarna. Inte heller elevernas attityd.

”Skolan handlar nämligen inte bara om klassrummet, utan om själva klassamhället… i grunden är det bara ett jämlikt samhälle som kan skapa en jämlik skola.”

Läs hela texten här.

Dagens nyheter (oberoende liberal): Nu krävs politisk samling

DN håller med OECD om vad som behöver göras: bland annat stärka lärarna, få bättre ordning i klassrummen och centralt styra upp den skola som de senaste decennierna varit extremt decentraliserad. För att det ska gå krävs att alla partier drar åt samma håll.

”Sverige sticker ut som ett land där ovanligt få lärare känner att de åtnjuter respekt och status. Samtidigt svarar eleverna att de ofta kommer för sent och att det är oroligt i klassrummet.”

Läs hela ledartexten här.

Expressen (obunden liberal): Rapporten tar inte i tillräckligt

Skoldebatten i Sverige är sedan länge ideologiskt låst – därför hade det varit bra om OECD vågade föreslå stora åtgärder som kunde bryta låsningarna.

”OECD petar i alla öppna sår i den svenska skoldebatten, men man avstår från att rekommendera några större operationer av patienten. Det är synd.”

Några saker är dock solklara att man behöver göra något åt: som elevernas attityder. Svenska elever anstränger sig inte lika mycket, kommer oftare för sent och störs mer av kaos i klassrummet än elever från andra länder.

I en tidigare krönika har ledarskribenten Ann-Charlotte Marteus varit inne på samma spår: ”Eleverna måste sluta lata sig”

Läs hela gårdagens ledartext här.

Dala-Demokraten (socialdemokratisk): Ge mer pengar till skolan

Rapporten tar en enkel väg när den föreslår bättre lärare – hur lärarna ska bli bättre är svårt att slå fast. Men ska lärarkåren lyftas och elever med svårigheter få mer stöd behövs mer pengar till skolan.

”Högre kvalitet på lärarutbildningen kostar. Det gör även de högre lönenivåer som anses behövas för att locka fler till läraryrket.”

Läs hela ledartexten här.

Östgöta Correspondenten (oberoende borgerlig): Det handlar inte om pengar

Corren hävdar tvärtom att skolans problem inte handlar om resureser. OECD:s fokus på lärarna, rektorerna och skolmiljön är välkommet. Lärare måste få rimligare arbetsbelastning, mer feedback och bättre status.

”Kan OECD:s råd kring stärkt lärarkår, tydligare skolledning och studiedisciplin bli en spark i baken på svensk skolpolitik? Så vi slipper debatt om mer resurser, mindre klasser och kränkta elever?”

Läs hela ledartexten här.