Regeringen satsar på järnvägsunderhåll

Publicerad 2015-04-07

Regeringen vill minska de senaste årens tågkaos – genom att satsa på järnvägsunderhållet.

I år viker man 620 miljoner kronor och därefter ökar satsningarna till 1,24 miljarder årligen mellan 2016 och 2018.

– Det här ökar och förbättrar förutsättningarna både för pendlare och godstrafiken, säger finansminister Magdalena Andersson (S).

Samtidigt satsar regeringen pengar till statligt stöd till lokala klimatprojekt.

Senast den 15 april ska regeringen med Socialdemokraterna och Miljöpartiet lägga sin vårbudget och också presentera den ekonomiska inriktningen för resten av mandatperioden.

I dag höll statsminister Stefan Löfven (S) samt Magdalena Andersson, Gustav Fridolin och Åsa Romson en presskonferens om en av sina budgetnyheter. Rubriken för presskonferensen var "framtidsinvesteringar för fler jobb och ett mer klimatsmart samhälle".

– Sverige ska vara ledande i omställningen till ett klimatsmart samhälle. Detta är en möjlighet för vårt land, en gigantisk möjlighet. Fokuset måste vara, för Sverige och hela världen, att se till att vi håller uppvärmningen så mycket under två grader som det går, säger Löfven.

Enligt statsministern är infrastrukturen en stor del av regeringens omställningsarbete mot ett mer klimatsmart samhälle, och därför presenterade man i dag en satsning på transportsektorn.

Satsar på underhållet

MP-språkröret, utbildningsminister Gustav Fridolin, slog i sin tur fast att man ska och måste bygga ny järnväg, men att det tar tid och att det därför är extra viktigt att underhållet sköts.

– Vi måste se till att underhålla det vi har och se till att få ut mesta möjliga kapacitet av det järnvägsnät vi har. Det är därför vi gör den satsning vi gör i dag, säger han.

Redan i år vill regeringen satsa 620 miljoner kronor på underhållet av järnvägen. För kommande år 1,24 miljarder kronor.

– Det är en ökning av järnvägsunderhållet med cirka 20 procent jämfört med den budget som Alliansen föreslog redan nästa år. Så det är klart att det kommer att få effekt, säger finansminister Magdalena Andersson.

Enligt henne kommer fokus på satsningarna läggas på de mest trafikerade linjerna och komma både tågpendlare och godstrafik till godo. Underhållet handlar om såväl själva rälsen som kontaktledningar och ställverk.

– Det är viktigt både för pendlare och också för de företag som behöver transportera sina produkter, säger hon.

Om de nya pengarna kommer att leda till att tidigare vintrars kaos med försenade tåg upphör kunde inte finansministern svara på. Stefan Löfven slog dock fast att "det är klart att det blir bättre om man lägger mer pengar".

Förstatligat underhåll

Redan för drygt ett år sedan samlade Löfven media på samma ställe, vid lokstallarna i Sundbyberg. Då, som S-ledare, slog han ett slag för att återförstatliga underhållet av järnvägen genom att omvandla statligt ägda Infranord till en enhet inom Trafikverket. Men han menade också att man skulle överta privata underhållskontrakten när dessa löper ut, för att därefter låta dem ingå i samma enhet. Samma löfte upprepades senare vid en presskonferens på Centralen i Stockholm inför höstens val.

Nu menade dock Stefan Löfven att den pågående utredningen om Trafikverket och järnvägen måste få jobba klart först och därefter komma med sina förslag.

– Det som är viktigt är att vi vill ha en samlad statlig kontroll på underhållsbehovet. Det måste bli mer kostnadseffektivt och säkrare, säger Stefan Löfven.

Staten har tappat kontrollen

Enligt vad SVT tidigare har avslöjat kommer utredningen snart att presenteras och kommer också innehålla svidande kritik mot Trafikverket.

Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) betonar att dagens system har stora brister.

– Vi måste förändra organisationen så att vi verkligen kan säkerställa att varje skattekrona gör största möjliga nytta, säger han.

Innan utredningen är klar vill han inte gå in på om staten ska ta över underhållet - det viktiga är att den statliga kontrollen ökar.

– Det som hände efter avregleringen var att staten tappade kontrollen. Vi har sett fel som inte har åtgärdats och olyckor där problemen var kända sedan innan. Så kan vi inte ha det, säger han.

Stöd för lokala klimatprojekt

I den budget som röstades ned av riksdagen den gångna hösten återkom regeringen med en del av förslagen på satsningar för bättre tågtrafik. Då kopplades satsningarna på infrastruktur hårt till Löfvens jobbmål om EU:s lägsta arbetslöshet till 2020.

Fram till 2018 ville man lägga fem miljarder ytterligare, utöver sedan tidigare aviserade satsningar, till bland annat förstärkt underhåll av järnvägen.

Regeringen föreslår i dag också ett lokalt klimatinvesteringsstöd på 125 miljoner kronor i år och därefter 600 miljoner per år 2016, 2017 och 2018.

– De lokala klimatinvesteringarna har funnits tidigare i Sverige. Det handlar om att man går in med statligt stöd för att kicka igång smarta projekt i kommuner och regioner, säger Åsa Romson, miljöminister och språkrör (MP).

Det handlar bland annat om olika stöd för kollektivtrafiksatsningar och cykelframkomlighet.