SL vill lägga ner Nynäspendeln

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-10-12

"Största skandalen i pendeltågens historia"

Pendeltågstrafiken på Nynäsbanan är så dålig att SL vill lägga ner den – i nästan ett år.

Det är den största skandalen i pendeltågets historia, tycker Nynäshamns kommunstyrelseordförande.

För pensionären Sune Vennling skulle ersättningsbussar innebära att han inte kan åka kommunalt ända hem eftersom bussarna inte går inte lika nära. ”Det är inte bra för oss i Tungelsta, bussarna hjälper inte”, säger han.

Förseningar och inställda tåg är inte ovanligt för resenärer som åker mellan Västerhaninge och Nynäshamn. I somras påbörjades en utbyggnad av spåren. Ersättningsbussar sattes in och SL tycker att det fungerade så bra att de vill gå över till bussar under hela ombyggnadsperioden.

Det kan ta elva månader. Kanske längre.

”Ett bakslag för klimatet”

– Det har gått så långt att trafiken inte fungerar. Det är den största skandalen som har varit när det gäller pendeltågtrafiken. Nu har vi har inget annat val än att ha ersättningsbussar, säger Ilija Batljan, kommunstyrelsens ordförande i Nynäshamn.

På en tågavgång i rusningstrafik krävs cirka sex bussar. Det tycker Ilija Batljan är ett bakslag för klimatet.

SL:s presschef Björn Holmberg håller inte med.

–?Vi köper in de modernaste bussarna där 75 procent av all energi är förnybar. När trafiken fungerar bättre kan det förhindra att folk tar bil, säger Björn Holmberg.

Stora bekymmer

Ilija Batljan är inte heller nöjd med de inplanerade reparationerna. Han hoppas att man ska kunna investera mer i pendeltågstrafiken så att de får den tillbaka. Han kräver dubbelspår i stället för enkelspår.

– Risken är annars att vi om två år kommer att ha stora bekymmer. Specielltresenärerna blir fler, säger Batljan som nästa vecka ska träffa SL för diskussion.