Larmar om specialskolan: ”Min son utsätts för våld”

Publicerad 2016-10-09

Ex-anställd vittnar om resursbrist och stor personalomsättning

Föräldrar står i kö för att få in sina barn på Svedenskolan i södra Stockholm.

Men Justyna Zoc har hållit sonen Milo hemma i flera veckor – av oro för hans trygghet.

– De har satt i system att använda fysiskt våld för att lösa situationer, säger hon.

Svedenskolan i Mälarhöjden i södra Stockholm är en specialskola för barn med olika former av autism. Enligt ledningen präglas verksamheten av ”självständighet, delaktighet, trygghet och kunskap”.

Men Justyna Zoc har en helt annan upplevelse av hur skolan fungerar. Hon slår larm om att sonen Milo, 10, blir utsatt för vad hon beskriver som våld.

– Dagligen blir han fasthållen och utburen från lektionerna. Han har också blivit instängd i ett klassrum efter att han hamnat i konflikt med en annan elev. Flera ur personalen stod utanför och höll vakt, säger hon, och fortsätter:

– De har satt i system att använda fysiskt våld för att lösa situationer som uppkommer.

Blir utburen

Enligt Justyna är det vanligt förekommande att Milo bärs ut när han har svårt att sitta still eller vara tyst under lektionerna. Därefter kan han få tillbringa stora delen av skoldagen ensam utanför klassrummet. Detta sker utan att hon blir informerad.

– Jag får inte höra om detta förrän efteråt, när Milo kommer hem och berättar.

Skolans verksamhet präglas av en stor slutenhet, menar Justyna.

– Som förälder måste man anmäla två veckor i förväg för att få komma på besök, och när man kommer det ska man bli eskorterad av någon i personalen.

Hon fortsätter:

– Tystnadskulturen är utbredd, och det är skrämmande. Som förälder får man inte se eller höra något, och personalen håller varandra om ryggen. En del av barnen på skolan pratar inte alls. När man då stänger skolan så mycket för föräldrarna blir det väldigt osäkert.

– Den här skolan är väldigt populär och många föräldrar till barn med särskilda behov tror att allt kommer lösa sig bara de kommer dit. Men så är det verkligen inte.

”Är inte trygg”

I september var Justyna på ett möte med skolans rektor. Då fick hon vara med på en lektion.

– Jag såg med mina egna ögon hur min son blev utsläpad ur klassrummet. Och det gjordes för ingenting.

Efter det höll hon Milo hemma i flera veckor.

– Jag upplever inte att han är trygg i skolan, säger hon.

Som en konsekvens av det har skolan lämnat in en orosanmälan till kommunens socialtjänst.

– De försöker också få Milo omplacerad. Många frågar varför vi inte bara byter skola, men jag vill inte ge upp. Det ska inte få gå till såhär.

Justyna Zoc har anmält Svedenskolan till Skolinspektionen. Utredningen har pågått i nio månader.

– Vi kommer snart att komma med ett beslut i det här fallet. Men jag kan inte uttala mig om vad resultatet kommer att bli förrän utredningen är avslutad, säger Luca Nesi, utredare på Skolinspektionen.

”Många har slutat”

Asdrubal Granado arbetade tidigare som elevassistent i Milos klass. I slutet av förra året skrev han ett brev till ledningen för företaget Utvecklingspedagogik Sverige AB, som driver Svedenskolan.

– Jag ville belysa de stora problem som finns. Fler av föräldrarna och andra i personalen skrev också under, säger han.

I brevet berättade Asdrubal om resursbrist, anställda utan rätt utbildning, stress, dåliga arbetsvillkor och stor personalomsättning.

– Vi fick inte möjlighet att ge barnen det stöd som de behöver. Många som jag jobbade med har slutat nu, säger Asdrubal, som själv lämnade skolan i februari.

Enligt Asdrubal Granado är det ägarbolagets ledning som har det största ansvaret för problemen.

– Rektorerna på Svedenborgsskolan kan inte göra så mycket. De har ofta händerna bundna av företagets chefer.

”Fungerar väl”

Joakim Gestberg är skolchef på Utbildningspedagogik Sverige AB. Han håller inte med om att verksamheten är problemtyngd.

– Det är en komplex situation som uppstått, och jag beklagar att det har blivit såhär i det här fallet. Vi gör allt för att få till en så bra lösning som möjligt.

– Men generellt fungerar våra skolor väldigt väl. De är omtyckta av eleverna och föräldrarna.

Enligt Justyna Zoc har hennes son blivit fasthållen och utburen ur klassrummet vid flera tillfällen. Hur ser du på det?

– När de gäller de anklagelser som kommit fram så ligger den utredningen på Skolinspektionens bord. Jag välkomnar den utredningen, och vi får vänta och se vad de kommer fram till.