Barnens Ipad-spel kostade 50 000 kr

Publicerad 2011-04-07

Bilresan blev extremt dyr för Maria

Barnen, 6 och 7 år gamla, behövde något att göra under den långa bilresan.

Så mamma Maria Attvik laddade hem spelet Smurf's Village till deras Ipad.

Några dagar senare kom chocken: barnen hade spelat för 50 000 kronor.

– Jag satt på jobbet när mejlen började komma. Det kom ett i minuten och vart och ett berättade att 750 kr dragits från mitt konto. Jag trodde att det hade blivit fel, säger Maria Attvik.

Populärt spel

Egentligen gillar hon inte datorer, men barnen hade fått en Ipad, så Maria bestämde sig för att ladda hem ett spel från Itunes Store.

Hon föll för Smurf's Village, ett av de mest populära spelen för barn. Det var gratis. Trodde hon.

I själva verket hade barnen väl inne i spelet, som går ut på att odla en trädgård, köpt "smurfberries" – ett slags växtnäring som var allt annat än gratis. Varje skottkärra med smurfbär kostar 750 kronor.

Barnen har inga koder

– Barnen har inga koder till mitt eller min ex-mans Itunes-konto. De kan inte bekräfta några köp, säger Maria Attevik.

Men inne i spelet behövs enligt henne inga koder. En ruta kommer upp som ber spelaren bekräfta köpet av skottkärran, men det är bara att klicka okej så dras pengarna.

Under bilresan hade barnen hunnit köpa smurfbär för 50 000 kronor. Pengar som Maria Attevik inte vet om hon kommer få tillbaka. Maria har hört om en annan förälder som fick tillbaka 6 000 kronor.

– Jag sitter och väntar på svar från Itunes, jag har mejlat dem alla kvitton. Det är nervöst, det är ju helt absurda pengar, säger hon.

”Känner sig liten”

I USA har Smurf's Village och liknande spel orsakat stora protester och föräldrar försöker få spelen att stoppas.

Så här i efterhand, skulle du gjort något annorlunda?

– Ja, i teorin borde jag för varje spel som jag laddar hem gå in på hemsidan för företaget som ligger bakom för att läsa på. Men det är inte rimligt i praktiken.

Några fler nedladdningar lär det inte bli, säger Maria Attvik. Nu kan hon bara hoppas på att få tillbaka pengarna. Konsumentverket hjälper inte till i enskilda fall, men har rekommenderat henne att uppsöka lokala konsumentvägledaren.

– Man känner sig ganska liten när man har med Apple att göra.