SCA-chefens fru reste med privatjet

Publicerad 2014-11-27

SCA:s privatflyg släpper ut tontals med koldioxid under affärsresor, visar SvD:s granskning.

Nu visar det sig att vd:n Jan Johanssons fru varit ombord under flera resor.

– Vi tar intryck av debatten, säger Jan Johansson i ett meddelande på företagets hemsida.

Svenska Cellulosa Aktiebolaget, SCA äger varumärken som Libresse och Libero och är ett av Sveriges allra största bolag med en omsättning på drygt 85 miljarder kronor (2012). Företaget hyllas för sin miljömedvetenhet och påstår sig bedriva ett "högklassigt hållbarhetsarbete".

Samtidigt släpper bolagets privatflyg, en Falcon 900EX, ut tontals med koldioxid under affärsresor, visar en granskning som SvD gjort. Affärsflyget medför cirka 38 gånger större belastning för miljön, jämfört med reguljärflyg.

Nu visar det sig att vd:n Jan Johanssons fru deltagit vid ett flertal resor. Ibland ensam. Det trots att företaget angett att affärsflyget inte får används för privatresor.

Reste till Italien under påskhelgen

Under påskhelgen reste Jan Johansson med sin fru till Verona i Italien. Samma eftermiddagen lyfte flyget mot Sundsvall, då med ytterligare en uppsatt chef inom SCA och dennes fru ombord. Planet återvände sedan till Verona på annandag påsk för att hämta Jan Johansson med fru.

Resan kostade sammanlagt 650 000 kronor, enligt SvD.

Jan Johansson har inte gått att nå för en kommentar men bemöter kritiken på SCA:s hemsida.

– Jag och koncernledningen reser väldigt mycket. Inte för att det är kul att resa utan för att det är en nödvändighet. Det går inte att sitta på en kontorsstol i Stockholm och sköta jobbet. Samtidigt förstår jag hur det sticker i ögonen när man läser det man ser nu i pressen, säger vd:n.

"Tar intryck av debatten"

En av anledningen till att SCA flyger med privatjet är att affärssamtalen är konfidentiella, menar Jan Johansson.

– Vi diskuterar väldigt känsliga frågor.

När det gäller privatresor uppger SCA:s presschef Karl Stoltz att ”det förekommit” och att Jan Johansson då betalat resorna privat.

Enligt Jan Johansson kommer bolaget att bibehålla titeln som "världens mest hållbara miljömässiga bolag".

– Samtidigt tar vi intryck av debatten och frågar oss själva om vi gör något som vi måste ändra. Kan vi resa mindre? Kan vi ha fler videokonferenser, mindre med affärsflyg och mer reguljärflyg? Det är möjligt att några resor som gjorts med affärsflyg skulle kunna ha gjorts med reguljärflyg. Det tar vi till oss och ser över.

Han uppger samtidigt att man kommer fortsätta med affärsflyg.

Aftonbladet söker Jan Johansson.