”Det värsta var tystnaden”

Publicerad 2012-08-14

Joaquin satt på Ryanairplan som tvingades nödlanda efter bränslebrist

Laura Chichelnitzky, 34, Erik, 1, och Joaquin Moya, 41 reste med planet som nödlandade.

På samma dag tvingades tre Ryanairplan nödlanda på grund av bränslebrist. Men passagerarna fick ingen information om vad som pågick.

– Det värsta var tystnaden, kaptenen sa ingenting, säger Joaquin Moya.

Det var den 26 juli som de tre planen skulle landa i Madrid. Ett av planen hade lyft från Skavsta samma dag och ombord fanns Joaquin Moya som reste tillsammans med sin fru och barn. I Madrid möttes de av ett åskoväder.

– Vi såg att det var svarta moln och blixtar. De informerade att vi skulle landa om en kvart, men det gick en hel timme. Det skakade mycket och man kom inte ner. Vi insåg alla att det var fel. Det värsta var tystnaden, kaptenen sa ingenting, säger han.

Bränslet höll på att ta slut

Han berättar att planet därefter ökat i fart och att de fått veta att de i stället skulle landa i Valencia. Enligt Joaquin var landningen odramatisk och passagerarna flögs sedan tillbaka till Madrid. Men det var först i går, två veckor senare, som Joaquin Moya fick reda på varför planet landat i Valencia. I flera spanska tidningar kunde han läsa att planet tvingats nödlanda på grund av bränslet höll på att ta slut.

– Jag blev väldigt förbannad när man förstår att de riskerar liv bara för att spara bränsle. De vill bara skära ner på kostnaderna och de känns som att de inte bryr sig. Det är inte normalt att man måste nödlanda.

Nödlandningar kan bli vanligare

Enligt SAS-piloten Gunnar Mandahl, ordförande i Svensk pilotförening, är det ovanligt att behöva nödlanda på grund av bränslebrist.

– Jag har flugit i 25 år och jag har aldrig hamnat med så lite bränsle. Det blir ofta så att det är en flygplats som stänger och då är det en fråga om hur förberedd man var på det här, säger han.

Han utesluter inte att nödlandningar kan bli vanligare i takt med att flygbolagen sparar på bränslet.

– Det kan bli vanligare framöver. De flesta flygbolagen försöker åka med så lite bränsle som möjligt.

Ryanair: Normal landning

Enligt Ryanairs officiella utlåtande fick planen vänta i luften i drygt en timme och begärde att omedelbart få landa när de "nått minimum av sitt reservbränsle som gör att varje flygplan kan flyga i ytterligare 30 minuter". Enligt flygbolaget kunde landningen genomföras normalt och uppger att det fortfarande fanns bränsle kvar i tankarna.

Enligt internationella flygregler ska ett flygplan ha 30 minuter reservbränsle kvar i tanken efter landning.

– Har man mindre än 30 minuter kvar när man har landat då är det ett nödläge. Ett flygbolag där det här börjar inträffa ofta har ett problem, säger Gunnar Mandahl.

Fotnot: Aftonbladet har sökt Ryanairs talespersoner.