Facebooks reaktioner får tummen ned

Publicerad 2016-05-11

Används bara av några få procent

Knappt någon använder de nya reaktionerna på Facebook.

Det har inte blivit många ”likes” för Facebooks nya reaktioner.

En studie visar att knappt tre procent använder den nya funktionen, skriver sajten Quintly.

Det var i slutet av februari som Facebook lanserade sina nya reaktioner. Tidigare gick det bara att ”gilla” ett inlägg, men med de nya reaktionerna kan användaren uttrycka fler känslor: haha, kärlek, wow, ledsen och arg.

– Om det bara finns en gilla-knapp, och du delar ett sorgligt inlägg eller någonting som gör dig arg, så har människor inte de verktyg de behöver för att reagera på det, sade grundaren och vd:n Mark Zuckerberg inför lanseringen.

Reaktionerna får tummen ned

Men enligt studien, som gjorts på 130 000 Facebookinlägg, får reaktionerna tummen ned av användarna. 97 procent av användarna väljer fortfarande att använda samma gamla vanliga ”gilla”-knapp, samt att kommentera och dela inlägg. Bland de nya reaktionerna är det ”kärlek” som är mest populär.

Följ ämnen i artikeln