Varningen från flygbranschen: ”Finns risk att något händer i sommar”

Publicerad 2022-07-11

Tusentals flygningar har ställts in över hela Europa och piloter går ut i masstrejk.

Med ett ansvar för hundratals passagerare pressas piloterna att sätta sig bakom spakarna.

– Det finns risk att nånting händer i sommar, säger flygsäkerhetsanalytikern Hans Kjäll.

En sommar som redan har kantats av inställda flyg och strejker kommer sannolikt att bli ännu värre de närmsta veckorna.

Det varnar föreningen European cockpit association, ECA, nu för. De uppmanar både EU och alliansens luftsäkerhetsbyrå, EASA, att ingripa innan en olycka inträffar, skriver branschtidningen Aviation24.

Ignacio Plaza arbetar på föreningen ECA som juridisk rådgivare. Han menar att en del av ”sommarkaoset” i branschen beror på att piloter avskedats under pandemin och att de måste utbildas igen för att kunna sättas in.

– Det finns en oro över att piloter pressas, säger han till Aftonbladet.

Då flera flygbolag under pandemin erbjudit sin personal tidig pension så saknas just nu bemanning på många bolag. Enligt Ignacio Plaza blir piloter uppringda på lediga dagar och semester och ombeds att jobba.

Trängsel på Heathrow tidigare i sommar.

– Det finns ingen som kan ersätta dem, så de känner att de måste arbeta.

Enligt honom sker påtryckningar på piloter regelbundet. Han vill dock inte berätta vilka bolag det gäller, men säger att det är flera europeiska bolag och att piloter har slagit larm.

På frågan om passagerarnas säkerhet äventyras svarar han:

– Vi kan inte stoppa en kaotisk sommar, men jag tror att vi kan stoppa en tragisk sommar.

Då ska man inte sitta bakom spakarna

Bilden bekräftas av en anställd pilot som Aftonbladet har pratat med. Han berättar om en term som används inom flygindustrin som kallas ”Unfit to fly”, som betyder att man är olämplig att flyga. En regel som finns för att garantera säkerheten för hundratals passagerare och personalen ombord.

– Om en pilot känner att han eller hon inte klarar av att utföra sitt arbete på grund av psykiska, fysiska eller andra problem så ska de rapportera att de inte är i skick att flyga den dagen, säger piloten som vill vara anonym.

Dock pressas vissa av både ekonomiska, men ibland också mer direkta, uppmaningar att flyga trots att de är olämpliga, förklarar piloten.

Ett exempel på det är en uppmaning från en vd som riktar sig direkt till piloterna. I en video som spridits på Twitter uppmanar han dem att flyga, trots att de är utmattade.

”Tänk på hur mycket vi förlorar på att ni är borta”, säger vd:n i videon.

– Men man ska absolut inte sätta sig bakom spakarna då, säger piloten.

En annan faktor som lyfts fram är också att många flygbolag valt att utlokalisera personal och sänka förmåner och avgifter. Det menar piloten beror på reguljärflygens ”osunda konkurrens” med lågprisbolagen.

Hans Kjäll, flygsäkerhetsanalytiker.

Även inflationen, ränteläget samt pandemin är anledningar till att flygbolagen nu behöver se över sina utgifter, menar flygsäkerhetsanalytiker Hans Kjäll som delar bilden av att det finns en ökad risk för olyckor.

Pengarna som styr

– Nyexaminerade piloter som dragit på sig stora skulder under utbildningen kan dra sig från att sjukanmäla sig då de inte har någon anställningstrygghet och förlorar pengar på att vara borta, säger han och fortsätter:

– Det är pengarna som styr.

Omsättningen av personal via bemanningsbolag bidrar också till en ökad osäkerhet, enligt Hans Kjäll.

– De har generellt sämre säkerhet och prestanda än många erfarna piloter. Pandemin har dessutom gjort att många som sätts in är ringrostiga eller oerfarna och därför sämre rustade för att flyga, vilket innebär en ökad risk för olyckor.

Något som Hans Kjäll känner oro inför.

– Det finns en stor risk att något händer i sommar och att man som resenär försätter sig i en situation man inte tänkt sig.

 Jan Ohlsson.

Flygsäkerhetsexperten Jan Ohlsson delar bilden att det händer att piloter pressas, men tonar ned omfattningen av problemet.

Han menar att det framför allt är de bolag som är ekonomiskt pressade som pressar sina piloter.

– Men det går bara till en viss gräns eftersom den europeiska lagstiftningen är så pass strikt. Precis efter pandemin kunde flygplanen slå i stjärten på planet vid landning eftersom de inte hade fått tillräckligt med övning.

Dock betonar han att det inte är fler olyckor om man flyger med lågprisbolag än med reguljärflyg.

– Statistiken talar inte för att lågprisbolagen gör nånting sämre än nån annan, lågprisbolagen klarar sig lika bra som de andra, säger han.

Följ ämnen i artikeln