SL-chefen: Vi utreder vad som hänt

Uppdaterad 2015-05-08 | Publicerad 2013-01-16

Tågsäkerhetssystemet ATC, som kunde ha stoppat tågolyckan i Saltsjöbaden, saknades på Saltsjöbanan, sa SL:s vd Anders Lindström på en presskonferens i dag.

Den 22-åriga lokalvårdaren som körde ett tåg in i ett bostadshus ligger nu skadad på sjukhus.

En 22-årig kvinnlig lokalvårdare körde ett tåg rakt in i ett bostadshus i Saltsjöbaden i går. Händelsen blev en världsnyhet.

Nu ligger hon skadad på sjukhus, anhållen, misstänkt för allmänfarlig ödeläggelse.

Omtyckt på jobbet

Bolaget Arriva ansvarar sedan augusti i fjol för att köra tågen på Saltsjöbanan i Stockholm.

Enligt Arrivas kommunikationschef Tomas Hedenius har städerskan varit omtyckt, sedan hon anställdes för ett par månader sedan.

– Hon var en uppskattad medarbetare. Ingen har kunnat se det här komma.

 Företaget fortsätter i dag med att utreda gårdagens händelse.

– Vi känner inte till alla pusselbitar och detaljer än och vi vet inte varför hon gjorde det. Vi har olika teorier, men det är ingenting vi går ut med innan polisen färdigställt sin utredning, säger han till Aftonbladet.

Kan vara olycka

Är ni säkra på att ”hon gjorde det” – med flit?

– Nej det vet vi inte.

Så det kan handla om en olycka?

– Det kan handla om en olycka. Vi har inte pratat med henne än.

Hedenius uppger att man inom bolaget känner till vem som körde tåget innan det parkerades i depån. Men hur den speciella manövernyckeln som krävs för att starta och köra tåget kommit i låset är okänt.

– Det vet vi inte. Städerskan ska ha tillgång till nyckeln in i förarhytten för att kunna städa den, men hon ska inte ha tillgång till manövernyckeln.

Förhör på sjukhus

22-åringen skadades allvarligt men inte livshotande. Lars Byström vid Stockholmspolisen uppger att han i dag pratat med utredningsansvarig vid Nackapolisen.

– Planen är att under dagen hålla förhör med personen på sjukhus. Men det är dagsformen som får avgöra. Vi tränger oss inte på om läkaren inte anser att det är lämpligt, säger Byström och fortsätter:

– Vi kommer även hålla kompletterande förhör med andra personer för att eventuellt kunna få en tydligare bild av händelsen.

– Hon är fortfarande misstänkt, men den bilden kan ju ändras.

Arbetsgivaren tyst

Lokalvårdaren var anställd av bolaget Caretia, som ansvarar för städningen av tågen på Saltsjöbanan. Hennes chef, Hans-Åke Landberg, Caretias klargöringschef fordon i Stockholm, uppger att städbolaget har en överenskommelse med Arriva om att inte säga något om det inträffade.

– Det ska vara en informationskälla utåt. Även om jag skulle vilja säga något är det den linjen vi har, säger han.

Inget säkerhetssystem

Saltsjöbanan är den enda av SL:s banor som ännu inte infört ett ett signalsäkerhetssystem som begränsar hastighet och passage förbi stoppsignaler, Automatic train control, ATC.

Det skulle införas i en "framtida renovering", uppger SL till SVT:s ABC.

I dag klockan 11.00, berättar SL:s vd Anders Lindström om läget efter olyckan på Saltsjöbanan och om det fortsatta säkerhetsarbetet på SL:s lokalbanor.

Aftonbladet rapporterar direkt från presskonferensen.