Aftonbladet – en Ipad-succé

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2011-01-19

Mest besökta sajten: Det här är bara början

Kopplar upp på fiket Kan man ligga mer i framkant än så här? Ipad, Iphone och laptop på ett och samma lunchbord. Och Aftonbladet i alla tre? ”Jag kollar bara på Aftonbladet. Nio gånger av tio läser jag Aftonbladet i mobilen. Ibland på datorn. Att köpa tidningen vet jag knappt hur man gör längre”, säger Martin Max, 28, ingenjörsstudent från Linköping. Hans studiekompis David Bergvall, 25, också från Linköping, har haft Ipad en månad: ”Den är jättebra. Nu ska jag skaffa Aftonbladets app också. Då blir den ännu bättre”.

En kvarts miljon besök på aftonbladet.se via Ipad.

Det gör vår sajt till den mest Ipad-besökta i Sverige.

– Det är glädjande och ytterligare en mätning som bekräftar förändringen i våra läsares vanor, säger Aftonbladets chefredaktör Jan Helin.

Jan Helin, Aftonbladets chefredaktör.

Vid årsskiftet började analysföretaget Nielsen mäta surfandet från läsplattor – framför allt Ipad.

Nielsen mäter surfningen på 142 sajter som har betalat för mätningen. På första plats hamnar Aller Network, med 224 673 besök via Ipad under vecka 2. Aftonbladet.se – som inte anlitar Nielsen – hade ännu fler besök, 237 180, via Ipad samma vecka. Därmed är aftonbladet.se störst via Ipad.

Nielsen-undersökningen visar inte hur stor app-användningen är i Ipad. Redan i dag finns Sportbladets Ipad-app. I februari kommer hela Aftonbladet som Ipad-app. Att använda den kommer att kosta pengar:

– Att utveckla nya affärsmodeller och leverera Aftonbladets innehåll i utgåvor som läsarna vill betala för är en avgörande utmaning för oss. Prispunkten för våra Ipadutgåvor är ännu inte fastlagd, säger Aftonbladets chefredaktör Jan Helin.

”Gårdagens nyheter”

Medieforskaren Olle Lidbom, som driver bloggen Vassa eggen, tror inte att Ipaden är räddningen för den betalda tidningen:

– Inget som jag har sett hittills har potential att bli den frälsare som man hoppas. Många Ipad-appar som tar betalt är inte liveuppdaterade utan innehåller gårdagens nyheter.

Å andra sidan menar han att ryktet om mediebranschens förestående död är överdrivet:

– Det finns en bild av att det är kris för medierna, men det handlar om USA. I Sverige går tidningarna generellt väldigt bra.

Aftonbladets chefredaktör Jan Helin kommenterar:

– Vi är mycket stolta över våra Ipad-appar. Vi försöker kombinera papperstidningens överblick med våra onlinemediers ständiga uppdatering och interaktivitet. Vi inser dock att detta bara är början. Därför jobbar vårt utvecklingsteam nära utvalda grupper av läsare för att djupare förstå behoven och beteenden på de nya plattformarna.

”Krisen är överdriven”

– Tidningsbranschens kris är betydligt överdriven. Aftonbladet kommer att göra ett mycket starkt resultat för 2010. Men vi måste se klart på utmaningarna som läsarnas ändrade beteenden och teknikutvecklingen ger oss.