Fyrstjärniga hotellet fanns inte: ”Det var misär”

Publicerad 2015-07-13

Sofia Wernersson, 29, ville visa sambon Fredrik sitt Sri Lanka.

Men istället för spa och hälsocenter fick de sova på en möglig madrass.

– Hotellet vi hade bokat fanns inte. Där låg bara vanliga hus, säger hon.

Det skulle bli en paradissemester.

Sofia Wernersson – som är adopterad från Sri Lanka – bestämde sig för ta med sambon Fredrik till landet hon kommer ifrån över jul och nyår.

De bokade ett hotellrum på Ayurveda Strandhotel i staden Ambalangoda via hotellsajten Booking.com.

Hemsidan utlovade spa, hälsocenter och fyrstjärnig standard. Men när paret kom dit visade det sig att det inte fanns.

– Vi åkte omkring jättelänge, vi gick upp och ner på stranden i flera kilometer, vi frågade poliser och boende, men ingen kände till det, säger Sofia Wernersson.

”Det där hotellet finns inte”

Paret hade visserligen inte betalat några pengar till hotellet. Men Sofia hade lämnat sitt kreditkortsnummer och kände hur paniken började växa.

– Det är inte så lätt att komma ut på internet eller ringa och spärra sitt kort. Det var hyfsat stressigt att inte veta om man hade pengar kvar på kortet eller inte.

Hon blev inte lugnare när hon till slut nådde hotellet per telefon.

– De sa: ”Vi väntar på er och om ni inte kommer så drar vi pengar för en ’no show’”.

Till slut lyckades de spärra kortet, och kunde fortsätta leta efter annat boende. Men eftersom det var högsäsong visade det sig bli svårt. Nyårsaftons natt tillbringade paret på en möglig madrass.

– Man blir så stressad och mår så dåligt när man inte vet om pengarna är borta och om man har någonstans att bo, det var verkligen misär.

Efter mycket om och men fick Sofia en förklaring: på grund av regnsäsongen hade hotellet inte blivit färdigbyggt. Detta hade de meddelat Sofia på mejl, hävdade de.

– Det stämmer inte för fem öre. Jag har inte fått något mejl från dem. Det där hotellet finns inte, jag är helt säker på det. Ingen i staden kände till det.

Massage – i Belgrad eller Nya Zeeland

På Booking.com marknadsförs hotellet med en bild på en kvinna som får massage. När Aftonbladet googlar bilden visar det sig att samma bild används av ett företag i Belgrad och ett annat i Nya Zeeland.

När Aftonbladet ringer Fredrik Sylvin, Sverigechef på Booking.com, är han säker.

– Hotellet existerar och är fortfarande möjligt att boka på vår hemsida.

Några dagar senare ringer han tillbaka och berättar att de stängt av möjligheten att boka hotellrum där.

– Jag har varit i kontakt med mina kolleger i Amsterdam som säger att hotellet inte är färdigt och kommer att öppna i augusti. På grund av helgen och tidsskillnaden är det svårt att få bekräftade uppgifter, men de har lovat att återkomma med mer information.

På bilderna ser det ut att vara färdigt. Är du säker på att det existerar?

– Jag har ju inte varit där, så jag kan inte till 100 procent säga det. Men allt tyder på att det finns.

Det har gått ett halvår sen Sofia var där. Sen dess har det varit bokningsbart fram till att vi ringde. Hur kommer det sig?

– Det kan inte jag svara på. Det kan ju vara så att vissa delar av hotellet varit öppet under tiden.

”Det är enskilda fall”

Aftonbladet har tidigare berättat om Stig Lystedt, som var med om en liknande händelse när han bokade via Booking.

Fredrik Sylvin säger att kunderna inte behöver vara oroliga.

– Det är enskilda fall, det kan hända. Men vi bokar nästan 750 000 rumsnätter per dygn. Tittar man på den volymen så är det otroligt ovanligt.

Följ ämnen i artikeln