Stöd till bilarna i Europa

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2009-12-19

Maud Olofsson viftade tidigt bort stöd till bilindustrin.

– Staten ska inte tillverka bilar, sa hon.

Men världsledarna höll inte med.

Frankrikes president Nicolas Sarkozy meddelade tidigt att han inte tänkte låta bilindustrin – som sysselsätter cirka tio procent av befolkningen – gå under.

Kreditgarantier

Som stöd infördes en skrotningspremie på cirka 10 000 kronor för köp av nya miljöbilar. Staten gick också in med in med cirka tio miljarder kronor i garantier till bilindustrins kreditinstitut eftersom tre av fyra bilar köps på kredit.

Man inrättade också en fond för omstrukturering av bilbranschen där staten går in med drygt en miljard kronor – i utbyte mot att biltillverkarna kontrar med 40 procent av summan. Villkoret har varit att produktionen stannar i Frankrike.

Även Tysklands förbundskansler Angela Merkel har kämpat för bilindustrins överlevnad.

100 miljarder till Opel

Staten lånade ut cirka 100 miljarder kronor till General Motors för att rädda Opel. Efter att de fått tillbaka pengarna sa Merkel:

– Jag förväntar mig åtminstone ett tackbrev från GM i slutet av året.

USA lånade ut drygt 130 miljarder kronor till sina biljättar för att undvika konkurs.