Så fick caféet råd med en pizzamaskin

Uppdaterad 2013-04-25 | Publicerad 2013-04-10

Pizza-automaten Caféets pizza-automat gräddar en pizza på ett par minuter.

Telefonbanken sa nej.

Bankmannen sa ja.

– Den som låter sig stoppas av en telefonrobot ska inte ha något lån, säger entreprenören Ehsan Zahedi.

Nygräddad pizza ett par minuter – direkt från pizzamaskinen

När Ehsan Zahedi och Anand Budakoti fick höra om den nya trenden i Europa ville de direkt ta den till i Haninge.

– Din pizza är klar på ett par minuter, säger Ehsan Zahedi, som driver Caféet Poseidons Hjärta. Vi vill göra som McDonalds, Starbucks. Seven Eleven. Var du än besöker ett ”Hjärta”-café ska det kännas som det du har på hemmaplan. Så automatiserad tillverkning ligger helt rätt i affärsplanen.

Trodde på sitt koncept

Men det var inget som telefonbanken tog hänsyn till.

– När jag skulle starta firman behövde jag ett lån och började med telefonbanken. Men där kollar de bara vad man tjänat senaste åren och gör sin kreditprövning utifrån det. Och då blev det nej.

Men Ehsan trodde mer på sitt koncept än att låta sig bli nedslagen av en robot. Han bokade ett möte med banken och då blev det ja.

– Jag fick möjlighet att visa affärsplanen, kalkylerna och ge ett personligt intryck. Det räckte för att banken skulle ge mig ett lån.

Bra relation med banken

Och kontakten med banken blev lyckad på fler sätt.

– Vi har haft en bra och lång relation och det har inneburit att jag fått en snabb och bra service när det gäller belåning av inventarier. Med rätt affärsplan och rätt siffror som man redovisar så är bemötandet till företagarens fördel.

Jan Huss

Följ ämnen i artikeln