Lennart, 85, tippade - förlorade sitt ben

Publicerad 2013-11-27

Färdtjänstresan gick fel – nu kräver han en utredning

Lennart Wilde, 85, tippade med rullstolen under färdtjänstresan och tvingades amputera benet.

Nu riktar han kritik mot SL – som han tycker skyller ifrån sig ansvaret.

– Jag vill att de genomför en utredning som fastställer varför detta har hänt och hur det kan undvikas i framtiden.

Lennart Wilde, 85, hade efter ett besök på sjukhuset transporterats hem med hjälp av färdtjänstens bilar i mars i år.

Lennart som är förlamad från bröstet och neråt efter en ridolycka har gjort samma resa många gånger.

Men den här gången gick något snett.

”Mina byxor var blodiga”

Han berättar att i en rullstolstaxi fästs två linor fast i främre delen av den elektriska rullstolen. Innan stolen backas ut ska linorna lossas.

– Vad som hände i mitt fall var att chauffören öppnade dörren och fällde ner rampen. Jag kommer ihåg att jag blev uppmanad att backa. När jag gjorde det tippade hela stolen framåt, säger Lennart.

Mekanismen som håller i linorna hade hakat upp sig och släppte inte när han backade.

När stolen tippade fick han den över sig och båda benen krossades.

– När min dotter kom upptäckte vi båda att mina byxor var helt blodiga. Jag kan ju inte känna något i och med min förlamning. Min dotter ringde då efter en ambulans, säger Lennart.

”Frånsäger sig ansvar”

Hans vänstra ben skadades så allvarligt att det fick amputeras.

Färdtjänsten sköts av Storstockholms Lokaltrafik, SL. Lennart Wilde riktar efter händelsen nu kritik mot hur de har skött det hela.

Han vill inte ha ersättning men att de ser till att det inte händer igen.

– De hänvisar mig till den firma som de använder sig av, som körde mig och frånsäger sig allt ansvar, säger Lennart Wilde.

”Måste bli bättre”

SL anser att olyckan snarare beror på kommunikationsfel än tekniska fel.

– Vi har utrett frågan och ser att händelsen inte kan kopplas till bilens funktion. Händelsen är ett rent kommunikationsfel alternativt en ren felhantering av rullstolen eller ett tekniskt fel på denna, säger Kenneth Svärd, handläggare på SL.

– Det är olyckligt att Lennart inte nåtts av vår bakgrundsinformation. Jag kan se att vi kanske svarat onödigt byråkratiskt. Där måste vi bli bättre.