Rödgröna: Folkomröstning om Förbifart Stockholm

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-04-20

Vill låta stockholmarna avgöra frågan som splittrar internt

De rödgröna vill rösta om Förbifart Stockholm. FOTO: SCANPIX

S, V och Mp är nu överens om att låta stockholmarna folkomrösta om vägsatsningen Förbifart Stockholm.

– Det är ingen hemlighet att vi har olika uppfattningar i den här frågan, säger Miljöpartiets språkrör Maria Wetterstrand.

Frågan om den gigantiska trafiksatsningen som ska leda trafiken förbi huvudstaden delar oppositionen. Socialdemokraterna är för medan Miljöpartiet och Vänsterpartiet säger nej, av miljöskäl. Språkröret Peter Eriksson har till och med beskrivit frågan som en av de svåraste för de rödgröna att enas i inför valet i höst.

Partierna är fortfarande inte överens. Men i stället för att tvista själva tänker de låta stockholmarna avgöra om det blir någon förbifart eller inte.

September 2012

– Stockholmarna ska få avgöra själva, så stor och avgörande är den här frågan. Och det tycker jag är en bra lösning, säger Mona Sahlin.

Kommer ni folkomrösta om fler saker som ni inte kommer överens om?

– Det här är inte för att vi inte kommer överens. Vi har enats om alla de här andra delarna och om folkomröstningen. Det är en bra lösning.

De andra delarna Mona Sahlin refererar till är en kollektivtrafiksatsning i Stockholm värd 10 miljarder kronor som ska genomföras "i närtid" efter valet. Satsningarna kräver dock att man inför nya trängselskatter. Senast den 31 december 2011 införs trängselavgifter på Essingeleden. Alliansen har planerat trängselavgifter där först när Förbifart Stockholm ska stå klar.

– Förbifarten står färdig möjligen 2020. Vi pratar om att ta trängselavgifter nu för att bygga kollektivtrafiklösningar nu. Det är i dag det krävs investeringar, säger Mona Sahlin.

Men är det rimligt att ta ut trängselavgifter innan det finns alternativa resvägar?

– Det är därför vi måste få en bättre kollektivtrafik för att kunna göra andra val. Tar man inte ut trängselavgifter nu, utan väntar till 2020 har man inte resurser för att nu hjälpa stockholmarna med andra alternativ.

Folkomröstningen om Förbifart Stockholm ska hållas den 23 september 2012, drygt två år efter valet. I omröstningen ställs två alternativ mot varandra:

Ja- och nejkampanj

1. Bygga ut kollektivtrafiken med nya spår, tunnelbana och stationer.

2. Bygga en ny motorvägsförbindelse i Stockholms län, Förbifart Stockholm.

Båda alternativen kommer att kosta lika mycket, skriver de rödgröna i debattartikeln. Där föreslås också två jämbördiga kampanjorganisationer: En som säger ja och en som säger nej till förbifarten. Vinner oppositionen valet ska även en statlig utredning titta på hur en lösning som bygger på mer kollektivtrafik skulle kunna se ut.

”Fuskbygget fortsätter”

De rödgröna tänker också bilda en region Stockholm om de vinner valet i höst. I ett första steg ska den nya regionen motsvara nuvarande Stockholms län. Senare kan en utvidgning bli aktuell.

Statsminister Fredrik Reinfeldt (M) är inte imponerad av de rödgrönas sätt att lösa tvistefrågan om Förbifart Stockholm. I en skriftlig kommentar till TT säger han:

”Fuskbygget fortsätter. Oförmågan att samarbeta på riktigt och att sluta överenskommelser sätts före Stockholmsregionens och Sveriges viktiga framtidsinvesteringar”.

Fler rödgröna satsningar

De rödgröna tänker satsa 10 miljarder mer än regeringen på väg- och spårsatsningar i Stockholms län mellan 2011 och 2021.

Mälarbanan. Utbyggnad till fyra spår mellan Tomteboda och Barkaby med tunnel under Sundbyberg.

Tunnelbana Odenplan - Norra station/Karolinska.

Spårväg Syd. En första etapp ska byggas mellan Kungens Kurva och Flemingsberg.

Roslagsbanan. Fortsatt utbyggnad av dubbelspåret för att klara av 10-minuterstrafik.

Nynäsbanan. Fortsatt utbyggnad till dubbelspår.

Mer cykel- och kollektivtrafik. 6,5 miljarder avsetts till kollektivtrafik i hela landet. Stockholmsregionen får 250 miljoner per år. Pengarna ska gå till fler bussar och cykelbanor.

Staten och landstinget ska stå för den största delen av kostnaden. En mindre del ska tas från trängselavgifter på Essingeleden som införs senast i slutet av 2011.

De rödgröna vill rösta om
förbifarten