Därför ska du behålla anställda du inte tycker om

Uppdaterad 2013-10-02 | Publicerad 2013-09-04

Lyckat hatsamarbete Skådespelaren Klaus Kinski (till vänster) och regissören Werner Herzog (till höger) ömsom älskade, ömsom hatade varandra. Vid ett tillfälle greppade den temperamentsfulle Kinski tag i ett gevär och började skjuta mot Herzog. De fortsatte sitt samarbete även efter incidenten. Sammanlagt gjorde de fem klassiska filmer tillsammans.

Man kan inte vara bästa kompis med alla.

Och ibland kan någon du irriterar dig på visa sig vara en stor tillgång för firman.

Ibland händer det att en anställd är oljan till chefens vatten; de går helt enkelt inte att blanda. Kanske tycker den anställde inte om chefen, kanske är det vice versa. Eller så är det ömsesidigt.

Bara för att man inte klickar med någon behöver man inte gå skilda vägar. Även någon du personligen har svårt för kan tillföra mycket kompetens till företaget. Harvard Buisness Review har intervjuat Robert Sutton, professor i ledarskapslära och Ben Dattner, organisationspsykolog.

Här är deras tips för en pragmatisk arbetsrelation med någon du retar dig på.

Ta inte för givet att det är dåligt: Företag behöver folk som vågar säga emot. Ett annorlunda perspektiv kan trots allt vara skillnaden mellan ett bra och ett dåligt beslut. De du tycker bäst om kan faktiskt vara de som stryker dig medhårs mest och som drar sig för att kritisera dig. ”Att tycka om sina anställda för mycket är ett större problem än att tycka om dem för lite”, säger Robert Sutton.

Det kan vara ditt eget fel: Är det så att personen påminner dig om någon annan, någon du inte tycker om? Du kanske är orolig för att personen har egenskaper som du själv inte vill ha? Eller så kanske du rätt och slätt bär på förutfattade meningar och fördomar? Var ärlig mot dig själv och fokusera på det positiva. Det är enklare att själv ändra uppfattning om någon än att få dem att ändra på sig.

Låt inte personliga åsikter färga dina utvärderingar: Det är viktigt att du bedömer alla anställda efter samma mått, även någon du personligen stör dig på. Om det är svårt; ta hjälp av någon utomstående som kan göra en objektiv bedömning.

Tillbringa mer tid tillsammans: Istället för att undvika medarbetaren bör du göra det motsatta. Robert Sutton pekar på studier som visar att svåra problemlösningar kan vara viktiga klossar i relationsbyggandet. Med andra ord, ta dig an ett stort projekt tillsammans med personen eller ge honom ett svårlösligt problem. Utsätt dig för möjligheten att bli positivt överraskad.

  Källa: The Harvard Buisness Review

Följ ämnen i artikeln