Vattenfall: Skjut inte upp räkningen – kommer mer

Publicerad 2023-01-06

Vattenfall har förstärkt sin kundtjänst nu när decemberfakturorna dimper ner i brevlådorna.

Samtidigt uppmanas kunden att betala sin räkning och inte skjuta upp den.

– Det kommer fler elräkningar som ska betalas, säger William Fredriksson på Vattenfall kundtjänst, i ett pressmeddelande.

Runt hälften av Vattenfalls 850 000 kunder har tecknat rörligt elavtal.

Snart kommer decemberfakturan och Vattenfall har kallat in extrapersonal för att klara av trycket på sin kundtjänst.

– Vi vet av erfarenhet att det blir så och vi har förberett oss så mycket som möjligt och vidareutbildat vår personal, säger William Fredriksson på Vattenfall kundservice, i ett pressmeddelande.

Undvik helst att skjuta upp

Vattenfall skriver att de höga elkostnaderna blir extra kännbara för hushåll med små marginaler i sin budget och att det i sista hand finns möjlighet att ansöka om anstånd eller delbetalning. Men uppmaningen är att inte skjuta upp betalningen.

– Vintern fortsätter i januari, februari och mars. Uppmaningen är därför att betala så mycket man har möjlighet till för det kommer fler elräkningar som ska betalas. Så det främsta rådet vi ger inför de kommande månaderna är att se över den elförbrukning man har hemma, säger William Fredriksson.

Aftonbladet har tidigare rapporterat om snabblåneföretag som börjat marknadsföra ”el-akuter”, där kunder erbjuds lån där räntan snabbt stiger.

”Det förekommer även erbjudanden från olika kreditgivare till hushåll om att låna ut pengar till elräkningen”, skriver Vattenfall.

– Sådana lån riskerar att bli dyra i förlängningen. Mitt råd till kunderna är att vända sig till oss först och undersöka möjligheterna vi kan ge, säger William Fredriksson.

Följ ämnen i artikeln