Sydsvensk tågstrejk nu ett faktum

Publicerad 2014-06-02

stockholm/Malmö. Efter att förhandlingarna mellan Seko och arbetsgivarorganisationen Almega fallit samman är tågstrejken i Sydsverige ett faktum.

Bland runt 75 000 och 80 000 påverkade resenärerna finns hel skolklass från Danmark som ska till Lapplandsfjällen.

– Jag är irriterad på strejken. Det är typiskt att det blev idag när vi skulle resa, säger eleven Jennifer Clausen.

Tåg parkerade i depå vid Malmö C tidigt på måndagsmorgonen.

Arbetsgivarorganisationen Almegas medlare skulle lämna ett bud till facket i går kväll.

Men det kom inget bud.

Därmed togs runt 300 lokförare och ombordpersonal i strejk under natten.

Och som ett led i strejken kommer inga

Mellan 75 000 och 80 000 resenärer som reser med Öresundståget från Köpenhamn via Malmö till Göteborg, Växjö, Kalmar, Karlskrona påverkas av strejken. Även resenärer som åker med Snälltåget mellan Malmö och Stockholm.

”Får vänta på telefonsamtal”

Konflikten mellan Seko och Almega utlöstes av att Veolia varslade 252 tågvärdar och lokförare. Dessa erbjöds sedan att söka sina gamla jobb igen, men enligt facket till betydligt sämre villkor.

Enligt Seko gäller striden att förhindra att heltidsanställningar omvandlas till timanställningar.

– Det kan inte vara meningen att medlemmarna av en facklig organisation ska betala för att arbetsgivaren lägger anbud som man kanske inte har räknat igenom riktigt, säger Janne Rudén, ordförande för Seko, till Aftonbladet.

Han säger att det är ett växande problem i spårtrafikbranschen.

– Man vill öka antalet med timanställda och inte ha några restriktioner och det är egentligen sådana som man vill ha som ska sitta hemma och vänta på telefonsamtal på att få jobba, säger han. 

Enligt Rudén blir konsekvensen att deras medlemmar måste söka ett ytterligare jobb vid sidan av för att få privatekonomin att gå ihop.

”Läget låst”

Almega menar att arbetgsivaren behöver inhoppare som kan täcka upp vid behov.

– Somliga avtalsteg i kollektivavtalet har mer en form av önskan och bekvämlighet att man ska vara ledig varannan helg. Men det är bara det att trafiken inte går ner på helgerna, och om de anställda då halveras på helgerna måste ju visstids- eller deltidsanställda komma in och täcka de här helgerna. Seko vill ålägga arbetsgivaren med ett förbud att använda sådana, då går regelverket inte ihop, säger Beata Hammarskiöld, förhandlare på Almega till Aftonbladet.

Hur länge konflikten kommer att pågå kan Hammarskiöld inte svara på.

– Omöjligt att svara på. Läget var i går väldigt låst, men jag vet samtidigt att sådant här kan svänga fort, säger hon.

Under morgonen har Krösatågen satt in extravagnar för att underlätta för resenärerna, något som Rolf Sjöstrand, ombudsman för Seko Syd, är inte glad över.

– Det är positivt att resenärerna kommer fram, för det är inte resenärerna utan arbetsgivaren som ska drabbas av en konflikt. Men det är Veolia som sätter in Krösatågen, så det är klart att det är jävligt irriterande. De trappar upp konflikten mot oss, säger han till TT.

”Irriterad på strejken”

En skolklass från Köpenhamn som ska till Lappland och fjällvandra har fastnat i Malmö på grund av strejken,.

– Vi kommer inte komma fram idag. Vi är framme om ett och ett halvt dygn. Det är hemskt, säger Jennifer Clausen.

Hon och klasskompisarna får vänta minst tre timmar på centralstationen. De sitter och ligger på golvet. Några vilar medan andra fördriver tiden med att spela spel eller zappa på mobiltelefonen.

– Jag är irriterad på strejken. Det är typiskt att det blev idag när vi skulle resa. Det är jättejobbigt att vänta så här länge eftersom vi gick upp tidigt i morse, säger Jennifer Clausen.

”Förstår att de protesterar”

Pågatågen som rullar in på Malmö Central är fulla med passagerare. Men resenärerna verkar ta det hela med ro. Carina Jangren är en av de som påverkas av strejken:

– Jag förstår att de protesterar eftersom de har så dåliga villkor. Vi har märkt att det är många deltidsanställa på tågen men jag hoppas samtidigt att strejken går snabbt över.

Själv ska hon åka norrut under dagen.

– Vi ska från Lund till Laholm, det kommer ta oss hela dagen att ta oss dit. Först fick vi åka pågatåg till Malmö, sen buss och sen tåg igen, säger hon.

Emelie Lundholm som arbetar som tågvärd ombord på pågatågen som står utanför strejken säger till Aftonbladet.

– Jag är chockad. Jag väntar fortfarande på stormen men jag tror att folk har tagit det på allvar för en gångs skull och valt andra färdmedel idag. Det har varit ganska mycket strul det senaste halvåret.

Hon tror att resenärer kommer komma fram men mycket senare än de räknat med. De tåg som går är kraftigt försenade på grund av det stora antalet resenärer.