TV4 infiltrerade SD:s Riks – säger sig avslöja ”trollfabrik”

Uppdaterad 2024-05-14 14.55 | Publicerad 2024-05-02

SD:s partiledare Jimmie Åkesson.

TV4:s Kalla fakta har med dold kamera infiltrerat Sverigedemokraterna och säger sig kunna visa hur partiet försöker ”manipulera unga väljares åsikter”.

Samtidigt förnekar partiet i intervjuer att man bedriver en ”trollfabrik”.

Ryktena om att Sverigedemokraterna skulle ha en ”trollfabrik”, från vilken desinformation och propaganda sprids har florerat i åratal.

Partiet har lika länge nekat till anklagelserna och menar att det rör sig om ”misstänkliggörande”.

TV4:s granskande program Kalla fakta har under tio månader med hjälp av en reporter med dold kamera infiltrerat Youtube-kanalen Riks, och säger sig kunna visa att anklagelserna om trollfabriker stämmer.

Formellt ägs eller drivs inte Riks längre av Sverigedemokraterna, men partiet köper fortfarande in tjänster av kanalen.

SD-profilen Rebecka Fallenkvist, tidigare programledare för Riks.

”Är SD:s moteld”

I en trailer av programmet som sänds på tisdag, hörs hur reportern frågar vad man internt kallar de sociala mediekonton som kommunikationsavdelningen har hand om och får då svaret:

”Trollfabriken”.

Samtidigt har Sverigedemokraterna låtit sig intervjuas av Aftonbladet, där man pratar om sina nya planer om att sprida sitt budskap genom influencers på TikTok som en del av sin nya kommunikationsplan. Det ska inte framgå att det är SD som betalt för budskapen.

– Vi jobbar med influencers, riktiga personer, som säger saker. Det kan man ju tolka som en trollarmé, men du sitter på mitt kontor och ser att det inte är arméer här direkt, säger SD:s kommunikationschef Joakim Wallerstein i intervjun.

Under veckan har även Riks publicerat en intervju med Wallerstein där han pratar om ”trollarméer”.

Enligt Fredrick Malmberg, nyhetschef på TV4 och ansvarig utgivare på Kalla fakta, är det ingen slump att SD låter sig intervjuas i anslutning till deras avslöjande.

– Det här är SD:s moteld. De försöker att mildra det avslöjande som vi faktiskt har på tisdag, säger han till Expressen.

SD:s kommunikationschef Joakim Wallerstein.

”Försöker påverka medier hela tiden”

Martin Schori, ställföreträdande ansvarig utgivare på Aftonbladet, säger att tidningens publicering är en ”bra artikel med kritiska frågor som har ett nyhetsvärde”.

– Det är svårt för oss att förhålla oss till vad andra medier gör eller inte gör. Med det sagt, alla partier försöker påverka medier hela tiden, men det är, upplever jag, sällan effektivt.

Vidare säger han att om det mot förmodan skulle vara ett försök att skademinimera från SD:s håll så tror han inte att det är en jättebra taktik.

– Sannolikt kommer väl TV4:s reportage få ännu mer uppmärksamhet nu. Nu har jag inte sett Kalla Fakta men om det finns något av nyhetsvärde i det kommer vi så klart att återge det.