Jesper står utan hotell under Almedalsveckan – Scandic bokade fel stad

Publicerad 2023-06-28

Rullstolsburne Jesper Sandström, 33, hade bokat ett anpassat hotellrum på Gotland under Almedalsveckan.

Men några dagar innan incheckning hörde Scandic av sig.

Det fanns ett rum till Jesper – i Linköping.

– Jag känner mig jättebesviken. Alla hotell är fullbokade, så nu behöver jag nog ställa in min resa.

Med omsorg bokade Jesper Sandström Scandic hotell i Visby när han planerade sin jobbresa till Almedalen.

Anledningen är att han är född med cerebral pares och är rullstolsburen – vilket gör att han behöver bo i rum med tillgång till anpassad toalett, dusch och planlösning.

Men två dagar innan incheckning fick han ett sms från Scandic där man välkomnade honom inför hans vistelse – på kedjans hotell i Linköping.

– Jag ringde upp och frågade om de skrivit fel i smset. Men nej, de hade bokat rätt anpassade rum till mig men i fel stad, säger Jesper Sandström.

Hotellen är fullbokade

Under två dagar är Jesper Sandström inbokad för att medverka i tankesmedjan Timbros evenemang under politikerveckan på Gotland. Men nu kan han behöva ställa in.

– Scandic erkänner att de gjort en miss, men alla hotell är fullbokade. Även deras, så hittills har de inte kunnat hitta en lösning på mitt boendeproblem.

Han uppger att han aldrig fick något svar på vad som gick fel med bokningen och att Scandic säger att de ska återkomma under morgondagen.

– När jag bokade ringde jag till receptionen för att det inte skulle bli fel. Jag brukar bo på Scandic när jag reser just för att de är måna om bra handikappanpassning. Så det känns ju väldigt tråkigt att det har blivit så här.

Vädjar om husrum

Jesper Sandström lever fortfarande på hoppet om att Scandic ska komma med en lösning. Han inte vill missa Almedalsdagarna.

Därför har han publicerat ett inlägg på Twitter där han vädjar till gotlänningar om husrum.

– Jag håller tummarna för att någon har plats för att klämma in en rullstolsbunden stackare i två nätter. Det här har skapat en stress kring hela resan, så om någon kan hjälpa till skulle jag bli evigt tacksam.

Har du fått några boendeerbjudanden?

– Nej, just nu står jag fortfarande utan tak över huvudet. Min förhoppning är att Scandic löser det här till slut ändå.

I ett mejl till Aftonbladet skriver Scandic att de beklagar det som skett.

”Vi är ledsna över att en gäst som planerat besöka oss blivit utan hotellrum under Almedalsveckan, en vecka där det är som allra högst tryck på vårt och andra hotell i Visby”, skriver Helena Blomberg som är bokningsansvarig på Scandic och fortsätter:

”Tyvärr har det varit den mänskliga faktorn som legat bakom det inträffade när en medarbetare skrivit in fel siffror i det interna systemet under bokningstillfället. Det ska förstås inte hända, men det vi gör nu är att ta kontakt med gästen för att informera att vi jobbar för att hitta en så bra lösning som möjligt”.

Följ ämnen i artikeln