Veronica fast på 10:e våningen: ”Kan ta veckor att laga hissen”

Publicerad 2023-05-20

SUNDBYBERG. Hissen i Veronica Kallanders hus i Sundbyberg har gått sönder.

Nu har hon informerats om att det kan ta veckor att laga den.

– Jag är rullstolsburen, bor på tionde våningen och hissen står stilla, säger hon.

I ett av de höga husen på Järnvägsgatan i Sundbyberg, norr om Stockholm, går vanligtvis två hissar hela vägen upp till den tionde våningen.

Men sedan i fredags har den större hissen i ett av husen varit ur funktion. Det märkte Veronica Kallander, 51, när hon och hennes personliga assistent skulle lämna lägenheten på eftermiddagen.

– Vi hade gjort oss i ordning för att gå ut, men när vi kommer ut i trapphuset ser vi att den är trasig, säger Veronica Kallander.

De tog då kontakt med företaget som ansvarar för hissen. Efter flera samtal fick de till slut tag i en person som jobbade jour. Beskedet de fick var att det kunde ta veckor att laga den.

– De behöver en ny del till hissen, och de på jouren har sagt att det kan ta två veckor innan den kommer, säger Veronica Kallander.

Kan inte lämna sin lägenhet

Eftersom att Veronica är rullstolsburen, och bor på 10:e våningen, kan hon nu inte lämna sin lägenhet. Hon vet inte heller när hon kommer kunna göra det igen.

På lördagen, ett dygn efter att hissen gick sönder, lyser solen in i Veronica Kallanders vardagsrum. Utanför är vädret strålande och i lägenheten är det varmt.

– Hade de sagt att hissen skulle vara lagad till veckan igen hade jag varit sur för att jag missar det fina vädret, men jag hade bitit ihop, säger hon, och fortsätter:

– Nu säger de att det kan ta två veckor, och jag får panik. Jag har gråten i halsen konstant, för jag är visserligen hemma, men jag är också instängd här. Jag vet inte när jag kan komma ut igen, och det är väldigt jobbigt, säger hon.

Veronica Kallander i sitt hem. ”Jag har gråten i halsen konstant”, säger hon.

Missar möten – och Carola

Veronica Kallander är första vice ordförande för Vänsterpartiet i kommunfullmäktige i Sundbyberg.

Förutom att hon nu riskerar att missa sina politiska möten har hon även läkarbesök inbokade under den kommande veckan.

– Vi har fullmäktige på måndag, men jag fick höra av mig till vår ordförande och säga att jag tyvärr sitter tyvärr fast här, att jag inte kommer ut. Jag har en ny rullstol som jag ska pröva nästa vecka. Om jag inte kan pröva den nya rullstolen då kan jag behöva vänta till efter sommaren, eftersom det är svårt att få en tid.

Utöver de uppdrag och läkarbesök som hon troligtvis inte kommer kunna ta sig till, sätts hennes vanliga liv också på paus. Även sådant som hon sett fram emot att göra är inte möjligt i nuläget.

– Jag ska till exempel gå på Carola 40 år på Avicii Arena på lördag, som jag väntat på i flera år. Jag har lyssnat på henne sedan jag var ung, säger hon.

”Jag har en ny rullstol som jag ska pröva nästa vecka. Om jag inte kan pröva den nya rullstolen då kan jag behöva vänta till efter sommaren.”

Vattnet fungerar inte – kranen nere på gården

På gården utanför huset är det flera grannar som stannar för att prata om hissen, och påtalar problemet med att den inte fungerar längre.

En granne säger att han har ringt och anmält det flera gånger, och att även han har fått beskedet att det kan ta flera veckor att laga den.

På väggarna i trapphuset, och i den fungerande hissen, sitter också lappar uppsatta med information om att vattnet inte fungerar som det ska i fastigheten.

I nuläget är Veronica Kallander alltså instängd i sin lägenhet, utan fungerande vattenledningar.

– Vi är inne på den tredje veckan nu utan fungerande vatten. Vi måste koka vatten på plattan för att få varmvatten, och att duscha är nästan omöjligt då vattentrycket bara är en fjärdedel av vad det ska vara.

– De har sagt åt oss att vi kan hämta vatten i en kran nere på gården, men dit tar jag mig ju inte längre. Så det här med hissen blev sista droppen, säger hon, och skrattar till.

Enligt bostadsbolaget kan det ta veckor innan hissen är lagad.

”Olyckligt”

Huset som Veronica Kallander bor i ägs av det kommunala bostadsbolaget Fastighets AB Förvaltaren i Sundbyberg.

Eftersom att hissen gick sönder i fredags, när många var lediga, har hon hittills bara fått kontakt med de som jobbar jour.

Katarina Hellin, som är förvaltningsområdeschef för bostadsbolaget, säger att hon inte känner till några detaljer om den trasiga hissen.

– Som jag förstod det är det reservdelar som är beställda och att den typen av delar är svåra att få tag i. Många delar kommer från Tyskland. Det är den informationen jag har, jag vet inte vad som gått sönder på hissen, säger hon.

Vad har ni för rutiner när det kommer till sånt här? Som i det här fallet då en boende faktiskt inte kan ta sig ut från sin lägenhet?

– Det är olyckligt, men jag får återkomma när jag vet mer om det, säger Katarina Hellin.

I ett sms till Aftonbladet tydliggör Elin Poska, pressansvarig vid Fastighets AB Förvaltaren, att reservdelar till hissen är beställda.

”Vi jobbar tillsammans med vår hissentreprenör för att felet ska åtgärdas så skyndsamt om möjligt”.

Följ ämnen i artikeln