Samuels stora p-botsbesvikelse: ”Omoraliskt och desperat”

Publicerad 2024-01-08

Samuel Ottestigs redan dåliga vecka totalförstördes av den välbekanta gula lappen på framrutan.

Men när han tog en närmare titt på vad han trodde var en dyr p-bot fick han en chock – 15 procent avdrag på nästa middagsnota på Kappa bar, stod det.

– Jag blev helt rasande när jag fattade att de marknadsförde en restaurang. All pr må va bra men i detta fall, nej tack.

”P-boten” som sattes fast på Samuels bil.

Uppsalabon Samuel Ottestig, 27, var mitt i en flytt och ”annat som inte gått så bra” under veckan – när p-botsdramat utspelade sig på en parkering i mellandagarna.

– Jag hade ställt bilen på parkeringen och betalat avgift för hela helgen. Men till min stora förvirrning låg den fasansfulla, hemska och gula lappen där på fönstret när jag kom för att flytta på bilen, säger han.

Samuel Ottestig beskriver hur han tog ett djupt andetag innan han tittade på boten för att se priset på sin felparkering.

– Humöret gick djupt ner i avgrunden och ett mörker drog sig över min tillvaro. När jag insåg att det inte var en p-bot kom den där känslan när det bara kliar i kroppen och man inte vet vart man ska ta vägen, säger han.

Överträdelsen: Obokat bord

Parkeringsboten var förklädd reklam och rabatt för E-sportbaren Kappa bar i Uppsala.

”Överträdelse: Ännu inte bokat bord på Kappa Bar. Men oroa dig inte, vi har en go lösning”, stod det på lappen.

– De gav mig 15 procents rabatt på en av deras barer. Att använda den här typen av marknadsförning för att fånga upp min koncentration är att lura mig till att tro att jag fått böter. De sätter ju skräck och sorg i människors sinnen efter och under självaste julafton och nyår, säger Samuel Ottestig.

Han har nu tagit kontakt med Kappa bar och framfört kritiken.

– Men jag har inte fått något svar. Det är väldigt läskigt att denna idé har kunnat gå igenom så många personer, chefer, anställda och att ingen har slagits av att det här inte är en bra grej. Min fot kommer aldrig hamna inne på Kappa bar i Uppsala igen.

Klas Bergqvist, grundare och delägare av Kappa bar.

Kappa bars svar: Det är skittråkigt

Klas Bergqvist, grundare och delägare av Kappa bar, berättar för Aftonbladet att kampanjen delats ut i flera städer.

– Uppsala är stad fem eller sex. Det är alltid samma sak: 99 glada tillrop för en rolig kampanj som överraskar och sedan en mindre lycklig själ.

Han beskriver att företagets intention inte varit att uppröra.

– De flesta människor som har en bil har kanske fått en p-bot och vet känslan. Man blir arg, fast i det här fallet så har man fått en värdekupong. Det är optimal påverkningsfaktor på en människa om man har lite koll på psykologi, säger Klas Bergqvist.

Han lyfter att reklam på bilar är ”ett trick som funnits i alla tider”.

– Vi har vår egen spinn på det och vi vill ingenting ont. Det är skittråkigt om vi retat någon och vi ber så hemskt mycket om ursäkt. Även om de är förbannade hoppas jag att de kunnat fira jul och nyår ändå.

Följ ämnen i artikeln