Tre som skäms för sitt shoppande – och en som slutat handla nytt

Publicerad 2023-02-05

Sofia, Fredrik och Hanna tokshoppar nytt, skäms och skickar tillbaka.

Sara har lyckats sluta.

Aftonbladet har pratat med fyra personer som alla har en sak gemensamt – de älskar att handla kläder.

För Sofia, 30, Fredrik, 33, och Hanna, 35, som egentligen heter något annat, är konsumtion både ett intresse, men också något de gör av uttråkning eller för att unna sig.

”Det kan låta dubbelt men jag är en miljömedveten person, och det kan jag känna skam för”, säger Sofia, 30. OBS! GENREBILD

Sofia, 30: Känner lättnad när det inte passar

För Sofia började klädintresset redan som barn och har bara ökat med åren. I takt med att hon fick bättre ekonomi, blev handlandet allt mer intensifierat.

Samtidigt kan hon känna stor lättnad när plagget hon beställt inte passar, och hon skickar det i retur.

Sofia, som själv arbetar med marknadsföring, är väl medveten om hur riktade annonser, så kallade retargeting, fungerar, men faller trots det ofta dit själv.

– Så fort jag har klickat på ett plagg eller varit inne på en hemsida så dyker det upp en annons om det. Att det sedan med bara några klick går att genomföra köpet gör absolut att jag handlar mer än vad jag egentligen borde.

Att hennes kort- och kontaktuppgifter oftast sparas på hemsidorna, samt möjligheten att betala med Klarna gör att shoppandet enkelt går från tanke till handling.

– Det räcker oftast med två klick så har du skickat iväg beställningen. Det har även blivit enklare att hämta paketen via Instabox och Budbee.

Omkring 30 procent av det hon beställer åker tillbaka.

– Men jag har blivit bättre. Förut kunde jag beställa samma jacka i två storlekar för att se vilken som satt bäst.

Hur tänker du kring ditt returnerande?

– Det kan låta dubbelt men jag är en miljömedveten person, och det kan jag känna skam för. Att jag tycker att det är viktigt med miljö, samtidigt som min shopping bidrar till ökade utsläpp.

Vad skulle kunna få dig att bryta ditt returbeteende?

– Om Klarna tar bort möjligheten att betala fakturan inom 30 dagar, och om frakten skulle börja kosta.

Fredrik köpte och lämnade tillbaka även när han handlade i fysiska butiker.  OBS! GENREBILD

Fredrik, 33: Tänker inte offra allt för miljön

Fredrik har alltid haft ett stort modeintresse och majoriteten av det han handlar köper han online.

Intresset för kläder beskriver han som en hobby och något han gör när han är uttråkad. Trots det betonar han att konsumtionsbeteendet har ändrats över tid.

– Förut kunde det komma tio paket i veckan, nu är det kanske ett paket. Min sambo påminner mig ofta om att jag hade kunnat ha en miljon på banken om jag inte shoppat så mycket, men jag vill lägga mina pengar på detta. Jag är bekväm av mig och gillar att kunna klicka hem saker på lunchen och sedan få det hemskickat.

Det händer därför ofta att Fredrik beställer flera olika storlekar – vilket också bidrar till många returer.

– Jag uppskattar att 30–40 procent skickas tillbaka. Både för att det inte passar men också för att kvalitén eller formen är annorlunda än på hemsidan.

Hur tänker du kring ditt returnerande?

– E-handeln är framtiden då det tillgodoser människors behov och erbjuder oss att handla från hela världen. Samtidigt är det fortfarande en ganska oreglerad marknad då den möjliggör för företagen att hantera sina returer på det här sättet. Jag tycker att det är fruktansvärt att vissa företag slänger sina returer men så länge det inte är olagligt att göra så kommer det att pågå. Min sambo är väldigt mån om miljön, och jag gör så gott jag kan. Men jag tänker inte offra allt för miljön.

Vad skulle kunna få dig att bryta ditt returbeteende?

– För mig handlar allt om att det ska vara enkelt. Om jag måste skapa ett konto för att handla eller om mina uppgifter inte finns sparade så brukar jag avbryta köpet. Samtidigt så kunde jag även när jag handlade i butik köpa hem saker som jag sedan gick tillbaka med. Det är klart att det är lite irriterande när returerna kostar, men jag hade nog skickat tillbaka lika mycket oavsett.

Hanna, 35: Som att shoppingdjävulen tar tag i mig

För Hanna har kläder och mode varit en del av hennes liv så länge hon kan minnas. Att shoppa skänker henne dock lika mycket glädje som ångest då hon med åren blivit alltmer medveten om klädernas miljöpåverkan.

– När jag var yngre såg jag det nästan som en rättighet att få handla nytt. Det kunde vara en ny höstkappa eller en baddräkt till sommaren. Då var det också lättare att rättfärdiga köpen. Jag kunde vara nere och ville pigga upp mig själv. Men med åren har det blivit svårare att tänka så. Samtidigt kan jag fortfarande känna att det är svårt att stå emot om det är något jag verkligen vill ha.

Värst är det, beskriver hon, om varan är på rea eller om hon kommit över en rabattkod.

– Då kan jag känna hur shoppingdjävulen tar tag i mig. Det är nästan som att jag får puls och bara måste ha det.

Att det är gratis och enkelt att klicka hem saker gör att det oftast blir fler plagg än tänkt för Hanna, som uppskattar att hennes returer ligger på runt 50 procent.

– För mig är det avkoppling att surfa runt på olika sajter och i apparna. Jag blir både inspirerad men också köpsugen. I efterhand inser jag ofta att jag egentligen var uttråkad och borde ha gjort något annat istället.

Hur tänker du kring ditt returnerande?

– Att jag skäms. Att det är onödigt och egentligen skulle gå att undvika. Samtidigt har jag nog inte riktigt tänkt på vilken klimatpåverkan det faktiskt har med alla transporter och att vissa företag inte hanterar returerna.

Vad skulle kunna få dig att bryta ditt returbeteende?

– Att sluta handla i den utsträckning som jag gör, och istället börja använda de plagg jag redan har. Att försöka se på dem på ett annat sätt och bli inspirerad. Och hitta andra glädjeämnen i livet än just shopping.

”För mig blir mode mer kreativt när man jobbar med plaggen man redan har i garderoben”, säger Sara Olsson.

Sara, 31: Mode är roligare när jag slutat köpa nytt

För hållbarhetsprofilen Sara Olsson, 31, har resan gått från ”fast-fashion-galning” till modeaktivist. Något hon uppmärksammar på sitt instagramkonto.

Från att ha handlat väldigt mycket nytt, köper hon nu nästan uteslutande bara begagnat.

– Det började med att jag fick väldigt mycket klimatångest när jag fick barn samt att jag jobbade med miljö- och klimatfrågor på mitt tidigare jobb. Samtidigt känner jag mer och mer att jag inte vill ha Tinder-dejter med mina kläder, utan en livslång kärleksrelation.

Trots omsvängningen från nytt till begagnat har Sara inte behövt göra avkall på sitt modeintresse.

– Snarare har mitt modeintresse aldrig varit så roligt som nu. För ska man vara ärlig så är det inte så kreativt att gå in på närmsta modekedja eller beställa hem senaste kollektionen. För mig blir mode mer kreativt när man jobbar med plaggen man redan har i garderoben.

Att företag i många fall inte hanterar sina returer utan istället slänger dem är upprörande, anser Sara.

– För vår generation är det normaliserat att ha jättemycket kläder och att hela tiden köpa nytt. Det är även oftast billigare att köpa en ny kappa på rea än att byta dragkedja på den gamla. Det är ett systemfel då vi inte betalar det sanna priset för vad kläder kostar. Hade vi gjort det så hade det inte lönat sig för företag eller konsumenter att slänga så mycket kläder som vi gör nu.

Vad har varit svårast med att ställa om?

– Det går inte att ta av sig klimatglasögonen när du väl satt på dig dem. Visst, ibland önskar jag att jag inte var så medveten, att jag helt obekymrat kunde ta mig igenom Black-week utan klimatångest. Men samtidigt så brinner vår värld. Medan våra barn badar i julklappspapper så badar barnen i Pakistan i översvämningar. Det går inte att blunda för.

Kommer du aldrig mer att köpa något nytt?

– Jag har och jag kommer i framtiden att köpa nyproducerat men jag gör det med eftertanke. Samtidigt tror jag inte vi ska problematisera omställningen för mycket. Gör bara medvetna val, handla begagnat och glöm inte att det mest hållbara plagget är det som redan finns i din garderob.

Följ ämnen i artikeln