Förslag: Gps-teknik ska hindra gasbussbränder

Uppdaterad 2019-12-03 | Publicerad 2019-11-30

En gasbuss blev helt utbränd i Malmö maj i år sedan den fått kortslutning och börjat brinna. Arkivbild.

Efter flera explosionsartade bränder i gasdrivna stadsbussar i bland annat Malmö föreslår Transportstyrelsen att gps-teknik ska användas för att förhindra olyckor.

Så kallad geofencing ska hindra att bussarna kör in i för låga tunnlar eller under viadukter, skriver Sydsvenskan.

De flesta olyckorna med gasbussar där gasen varit involverad beror på att gasbehållarna på busstaket har skadats.

Transportstyrelsen föreslår att kollektivtrafikbolag ska ställa krav på geofencing när bussar köps in och entreprenader upphandlas. Gasbussar ska hindras från att köra in i farliga passager alternativt att föraren varnas.

I slutet av augusti brann en gasbuss på Nobinas bussdepå i Kirseberg i Malmö. Den bussen var tom och var parkerad utomhus. Enligt en talesperson för Nobina trodde man då att branden startat i bussens luftkonditionering.

I maj brann en gasbuss på Västra Varvsgatan i Västra hamnen. Den branden var betydligt allvarligare och startade i bussens gastank. Bussen var tom på passagerare. Chauffören var kvar men lyckades rädda sig ut oskadd. På grund av bussens gastankar upprättades ett säkerhetsavstånd på 200 meter runt fordonet, som brann i flera timmar.

En av olyckorna inträffade i Klaratunneln i Stockholm i mars i år, när en buss började brinna när den kört in i en skyddsbarriär. Transportstyrelsen noterar att det på just den platsen är osäkert om geofencing skulle kunna användas eftersom där finns tre körfällt bredvid varandra där bara ett leder till tunneln med begränsad höjd.