SJ sålde biljetter som inte fanns

Publicerad 2012-11-24

Den tidiga avgången mellan Malmö och Stockholm existerade inte

Berndt-Owe Palm, 52, bokade tre tågbiljetter från Malmö till Mora med avgång den 27 december.

Men det Berndt-Owe inte visste var att han köpt en resa som inte fanns.

– Om inte SJ ersätter med transporter är det skamligt, säger han.

Berndt-Owe Palm, 52, köpte tre tågbiljetter från Malmö, med tågbyte i Norrköping, till Mora den 28 september i år.

Tåget skulle avgå klockan 05.11 den 27 december, tanken med resan var att hälsa på familjen i Dalarna.

På SJ-biljetten står det att man ska kontrollera resan 30 dagar före avgångstid.

Gick in för att kolla tiderna

I går gick Berndt-Owe in på SJ:s hemsida för att kolla tiderna.

Men då var hans avgång spårlöst försvunnen.

– Jag förstod inte vad det berodde på, ingen på SJ har tagit kontakt med mig, säger han.

Det Berndt-Owe inte visste var att han köpt en resa som inte existerade.

Trafikverket beslutar hur mycket utrymme SJ och andra tågoperatörer ska ha på svenska järnvägar.

Den 14 september kom ett beslut från Trafikverket som visar att mellan perioden 24 december och 6 januari så kommer inte 05.11 tåget mellan Malmö och Stockholm att avgå.

Skulle byta i Norrköping

Norrköping ligger på vägen mot Stockholm. Berndt-Owe skulle genomföra ett tågbyte där, innan han fortsatte mot Mora.

– Vitsen med att boka i tid är att få ett bra pris. Nu måste jag betala en dyrare biljett. Men nu har julresorna börjat ta slut. Folk har redan bestämt sig för att åka och om inte platserna tagit slut så är det ju ett annat pris som gäller, säger han och fortsätter:

– Om inte SJ ersätter med transporter är det skamligt. Man får ju hoppas att SJ som är ett halvstatligt företag inte bluffar folk, säger han.

Sålt julresor som inte finns

Berndt-Owe köpte sin resa den 28 september och Trafikverkets beslut kom den 14 september.

Det innebär att SJ sålt en icke-existerande avgång mellan Malmö och Stockholm, under jul- och nyårshelgerna när många reser, i minst två veckor.

Ronny Hörstrand på SJ:s pressjour känner inte till händelsen. Men han tycker att det är märkligt att inte någon hört av sig från SJ.

– Det här måste undersökas, någonting är ju galet. Antingen får han tillbaka pengar eller så ska han få en ny resa.

Hur kan ni sälja en resa som inte finns?

– Det måste vara något tekniskt fel i vårt bokningssystem, det är den enda förklaringen, säger han.