De förlorar på Saabs fall

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-02-16

Underleverantörer riskerar konkurs

Ett 40-tal svenska underleverantörer till bilindustrin riskerar konkurs.

Företagen som har tusentals anställda har slut på pengar – och värre kan det bli.

Får Saabs ägare konkursskydd riskerar företagen förlora stora summor i inställda betalningar.

Förhandlingarna om Saabs framtid fortsätter utan något ljus i sikte.

Under gårdagen förekom flera uppgifter om att regeringens samtal med General Motors skulle ha havererat. Detta dementeras av näringsdepartementets statssekreterare Jöran Hägglund. Han är den som sköter regeringens förhandlingar med Saabs amerikanska ägare och den svenska ledningen.

– Det har inte riktigt ställts på sin spets än. Det har inte hamnat i den situationen att det finns något som vi ska säga bu eller bä till. Vi fortsätter diskussionen, säger Jöran Hägglund.

Lån på fem miljarder

GM vill att den svenska regeringen ska garantera ett banklån om fem miljarder från den Europeiska investeringsbanken.

Men statsminister Fredrik Reinfeldt är kallsinnig till att riskera skattepengar. Han menar att det finns en global överkapacitet i bilindustrin och att den måste skäras ner.

– Vi kan inte bygga Saab-bilar som ingen vill köpa, sa han i går i SVT:s ”Agenda”.

Samtidigt kom i går ett nödrop från bilindustrins underleverantörer.

– Man kämpar febrilt för att få fram pengar. På grund av bankkriserna och de väldigt låga volymerna börjar kassorna bli helt tomma för många leverantörer, säger Sven-Åke Berglie, vd för Svenska fordonskomponentgruppen, FKG, som har 300 underleverantörer som medlemmar.

Läget är akut

Enligt Sven-Åke Berglie är läget akut för väldigt många företag. Några har redan gått under.

– Jag skulle tippa att det rör sig om 30–40 stycken stora som små företag som riskerar konkurs. Kanske ännu fler, säger han.

Och värre kan det bli. Många är underleverantörer inte bara till Saab utan till andra General Motors-märken. Skulle GM ansöka om konkursskydd kommer betalningar att ställas in och GM skyddas från indrivningar.

Hittills verkar både GM och Saab kunna betala sina räkningar.

– Än så länge har de betalat med samma kvalitet som de alltid har gjort, det vill säga för sent, säger Sven-Åke Berglie på FKG.