Medievanor: Bilradion och Tiktok populära kanaler

Ellen Ahinko Andersson/TT

Publicerad 2024-05-14

Mediebarometern kartlägger den svenska mediekonsumtionen. Flera olika kanaler används för att ta del av nyheter, varav bilradion är populär ute på vägarna. Arkivbild

Bilradio och Tiktok. Mediebarometern visar på ett fortsatt stort intresse för nyheter bland den svenska befolkningen.

Medieanvändningen i Sverige fortsätter att ligga på rekordhöga nivåer, visar den årligen återkommande Mediebarometern som släpptes på tisdagen.

I genomsnitt lägger svensken nästan sju timmar på medier per dag. Rörlig bild lyfts i undersökningen fram som den typ som allra flest, 90 procent, tittar på dagligen.

Under 2022 var det krigsutbrottet i Ukraina och val i Sverige som fick invånarna att följa nyheterna. Under 2023 var det rapportering kring höga räntor, prisökning och ett oroligt världsläge som fick fler att klicka på rubrikerna.

Bilradion är fortfarande populär ute på vägarna. Enligt undersökningen rattar över hälften av radiolyssnarna in på den, vilket gör bilradion till det vanligaste sättet att lyssna på radio.

I genomsnitt per dag väljer 25 procent att ta del av nyheter via Facebook. I åldersgruppen 15 till 24 år var Tiktok och Instagram de mest använda nyhetskällorna bland de sociala nätverkstjänsterna, visar undersökningen från Nordicom vid Göteborgs universitet.

Mediebarometern 2023 bygger på svar från omkring 6 000 personer i åldrarna 9 till 85 år.