Här är Aftonbladets nya satsning

Uppdaterad 2015-02-02 | Publicerad 2015-02-01

Nya tabletsajten skapar snabb, överskådlig och modern nyhetsupplevelse

Aftonbladet tar ett nytt stort kliv framåt.

Nu lanserar vi en ny tabletsajt som är anpassad för surfplattor, vilket skapar en helt ny nyhetsupplevelse.

– Vårt motto är: Välkommen in, stanna en stund – du kommer inte missa något, säger Lena Widman, produktchef på Aftonbladet.

På måndag lanserar Aftonbladet sin nya tabletsajt för webben.

Den är helt anpassad för den responsiva tabletvärlden och innebär att Aftonbladet kommer att fungera och upplevas mycket bra på läsarnas surfplattor – oavsett storlek, Ipad, Android, liggande eller stående läge.

En helt ny nyhetsupplevelse

Aftonbladets nya tabletsajt är anpassad för surfplattan, vilket skapar en helt ny nyhetsupplevelse som är snabb, överskådlig och modern.

– Aftonbladet ska erbjuda den bästa nyhetsupplevelsen på tablet och vara förstahandsvalet för alla läsare som vill bli uppdaterade och få en stunds fördjupning och underhållning, säger Lena Widman, produktchef på Aftonbladet.

Lanseringen är på många sätt ett genombrott, inte minst för att Aftonbladet inte har varit anpassad för tablets, det vill säga surfplattor, tidigare.

Journalistik i fokus

När man förut skulle ta del av Aftonbladets innehåll i surfplattan såg det ut som när man läser tidningen på nätet. Med den nya tabletsajten ser sajten ut som i mobilen.

När läsarna har tagit del av Aftonbladets innehåll i sina surfplattor tidigare har många funktioner inte fungerat, till exempel bildspel och livesändningar. Läsarna fick därmed en dålig överblick på innehållet.

På den nya tabletsajten är Aftonbladets journalistiska innehåll i fokus. I artiklar presenteras text, bilder och tv på ett nytt sätt för att uppmuntra användarna att läsa mycket och stanna länge.

– Vi har jobbat mycket med artiklarna och presenterar text, bilder och tv på ett nytt sätt för att ge en bättre läsupplevelse. På varje artikel finns ett "släp" med rekommenderade puffar som vi hoppas ska locka till mer läsning. Samtidigt – den nya tabletsajten vill vara både ”newsig” och "tillbakalutad". Läsarna ska alltid känna sig nyhetsuppdaterade, säger Lena Widman och fortsätter:

– Vårt motto är: Välkommen in, stanna en stund – du kommer inte missa något.

"Nya saker kommer att dyka upp varje dag"

Digital utveckling är en ständig process. Lena Widman berättar att den nya tabletsajten är en första version som Aftonbladet kommer att jobba vidare med.

– Det innebär att nya saker kommer att dyka upp varje dag, säger hon och fortsätter:

– Vi vill tacka alla läsare som har följt oss i utvecklingsarbetet. Era synpunkter, både positiva tillrop och "varför gör ni så där" har hjälpt oss jättemycket.

Med den nya tabletsajten har Aftonbladet också lagt grunden för sin nya onlinepaketering. På så sätt kommer Aftonbladet att få extra skjuts i vidareutvecklingen av sina nuvarande och framtida kanaler.

– Jag vill rikta ett varmt tack till vår superproffsiga IT-avdelning som med stort engagemang har utvecklat nya Aftonbladet Tablet, säger Lena Widman.

"Det är proffsigt"

Aftonbladet lät tre personer prova tabletsajten på surfplatta.

John Granqvist, 44, maskinoperatör från Styrsö utanför Göteborg, är imponerad av sajten.

– Det ser stilrent och snyggt ut. Det ser bra ut. Föredelen är att det är större än i mobilen. Det är lättuppkopplat, vilket är en fördel med surfplattor, säger han och fortsätter:

– Det är proffsigt. Det ska bli spännande när den släpps på måndag. Jag har en surfplatta, men jag har inte laddat ner någon nyhetsapp än. Det här kan bli den första.

Viktor Wasielewski, 20, studerande från Täby, tycker att sajten är tydlig. 

– Den känns okej. Den är lätt och inte överdrivet komplicerad. Det är ingen invecklad design, säger han och tillägger att han varken brukar använda surfplatta eller konsumera nyhetsjournalistik på nätet.

Elin Öhlin, 25, juniorhandläggare från Eskilstuna, säger att hon tycker att sajten känns väldigt bra.

– Jag sitter bara och tittar i mobilen annars, men jag skulle vilja ha en IPad. Det här ser jättebra ut. Man ser flikarna tydligt, säger hon.

Om du skaffar en surfplatta, tror du att du kommer att använda Aftonbladets nya tabletsajt då?

– Absolut.

Android-appen finns redan ute och inom kort kommer även en app för dig som har Ipad.

Här kan du läsa om hur vår nya tabletsajt fungerar!