Vad kostar strömmen?

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-04-22

36 bolag får bakläxa – klarar inte att informera

Vilseledande marknadsföring.

Svårt att se vad det kostar.

Det blir domen när 36 svenska elbolag får bakläxa av Konsumentverket.

Utredarna från Konsumentverket har i ett stort projekt tittat på hur det är med elbolagens prisinformation till kunderna på den svenska marknaden.

Genom att surfa in på företagens hemsidor som just kunder, har de kollat hur enkelt det är att få en bild av hur mycket man måste betala för sin el.

Hittat många brister

Och utredarna har hittat många brister. Hela 36 elbolag följer inte, eller tummar på lagen om prisinformation.

Det här får elbolagen bakläxa på:

Hur priserna redovisas är förvirrande.

Prisinformationen är bristfällig.

Det finns inte alltid jämförpriser.

– Det förekommer som exempel totalpriser, men plus en extra avgift. Så ska det inte vara om det är totalpris. Då ska det vara inklusive skatter och moms, säger Joel Samuelsson, utredare vid Konsumentverket.

Saknar jämförpriser

Många av elbolagen saknar även jämförpriser, eller har dem inte i närheten av produkten. Som kund får man då inte all information.

– Allt det här är väsentligt att veta som kund, så man kan fatta ett väl genomtänkt beslut, säger Joel Samuelsson.

Följer upp i höst

Konsumentverket har skickat brev till alla 36 elbolag och berättat vad de ska ändra. Inom tre veckor efter att brevet skickats ut ska bolagen svara. Hittills uppger 16 bolag att man tagit kritiken till sig och att den bristfälliga prisinformationen kompletterats.

I höst följer Konsumentverket upp projektet för att se vilka ändringar elbolagen gjort. Men har inget hänt kan det sluta i Marknadsdomstolen.

Enligt Konsumentverket så har just dålig och svår prisinformation varit ett problem i branschen länge. Men elbolagen själva välkomnar projektet och vill hjälpa till att ändra.

Skellefteå Kraft, landets femte största kraftproducent, är ett elbolag som brister i informationen.

– Vi tar det här givetvis till oss och kommer att ändra det som behövs samt höra av oss till Konsumentverket.

”Jättebra att de tittar”

– Vi tycker också att det är jättebra att man tittar på hur priserna presenteras för kunderna, det är alltid viktigt, säger Catarina Hägglund, informationschef vid Skellefteå Kraft.