Bilarna kvar i skredområdet vid E6 – efter tio veckor

Publicerad 2023-12-05

Bilarna som körde ner i skredområdet på E6 vid Stenungsund står kvar.

Trots att skredet inträffade för tio veckor sedan.

– De står ute i skredområdet. Man kommer inte dit, konstaterar Trafikverkets projektchef Daniel Svensson.

Daniel Svensson är Trafikverkets projektchef för återuppbyggnaden av E6:an vid Stenungsund.

Bussarna, lastbilarna och personbilarna som fastnade i skredet natten mot 23 september på E6:an vid Stenungsund står fortfarande kvar på samma plats.

Trots att Trafikverket har 30 personer som arbetar med återuppbyggnaden av vägsträckan.

Daniel Svensson, projektchef för återuppbyggnaden av E6:an, förklarar vad det beror på:

– Området där skredet har gått är så pass instabilt. Innan vi kan göra klart projekteringen har vi börjat med skredsäkringar, så att vi kan jobba säkert i området.

Bilarna och bussarna står kvar på samma plats.

”Kommer inte dit”

Han har haft fullt upp sedan skredet. Först inleddes geotekniska undersökningar, sedan handlades leverantörer upp för projekteringen och återuppbyggnaden av vägen, nyligen sattes ett monitoreringssystem för mätutrustning upp med hjälp av helikopter.

Parallellt pågår skredsäkringarna, som framför allt handlar om att flacka av de branta jordformationer som uppstått efter skredet.

– Vi säkrar området för att det inte ska gå ytterligare skred när vi är där nere och jobbar. Vi flackar av jordslänterna så de inte blir så branta, säger Daniel Svensson.

Varför står och ligger fordonen kvar på sina platser?

– De står ute i skredområdet. Man kommer inte dit. Vi kommer att behöva bygga byggvägar för att få bort fordonen.

När är motorvägen återuppbyggd?

– Jag kan inte ge dig någon tidsplan än, säger Svensson.

Men i början av januari räknar han med att de provtagningar som nu pågår ska ha analyserats, och att det då går att avgöra på vilket sätt vägen ska byggas.

Sedan kan det ta ett eller två år till innan den är klar?

– Jag kan inte svara på det nu. Det är ett stort område, över 100 000 kvadratmeter, och det är väldigt komplext. Det är värre än det ser ut på bild, säger Daniel Svensson.

På Stenungsunds kommun är Stefan Svedhem strategisk projektledare på samhällsbyggnadskontoret:

– Trafiksituationen är ansträngd. Väg 650 är hårdast belastad, konstaterar han.

Han har i samarbete med Trafikverket sett till att hastigheten har sänkts vid två skolor som de omdirigerade fordonen passerar.

Svedhem har också förberett arbetet med att återställa den kommunala vägen Ucklumsvägen – som försköts och demolerades – och Norumsån, som trycktes ihop.