Tekniskt fel slog ut Handelsbanken

Publicerad 2015-08-16

Systemen nere i timmar – kunder kunde inte betala

Ett stort antal av Handelsbankens kunde inte nå några nättjänster eller genomföra betalningar under flera timmar i morse.

Orsaken var ett tekniskt fel.

– Vi ska utreda vad som låg bakom problemen, säger presskontakten Bengt Carlsson.

Vid klockan 05 havererade Handelsbankens datasystem. Kunder som loggade in kunde inte se sina konton, och därmed inte heller göra några betalningar. Inte heller betalningar med kort fungerade.

– Jag märkte den när en vän ringde. Han stod vid en mack och skulle betala bensin men lyckades inte göra det eftersom inget av hans kort som han har hos Handelsbanken gick att använda, sa kunden Johan Kullberg.

– Sedan när jag loggade in på appen så märkte jag att inget av mina konton syns

”Felsökning pågår”

Problemen berodde på ett tekniskt fel. De närmare omständigheterna är dock oklara.

– Orsakerna ska utredas. Jag har inga uppgifter om vad som ligger bakom problemen i nuläget, säger Handelsbankens presskontakt Bengt Carlsson.

Vid 08.30-tiden var systemen åter uppe.

Följ ämnen i artikeln