Han avslöjade Volkswagen-skandalen

Publicerad 2015-09-23

Här är testerna som fick dieselbomben att brisera

Bilbranschen skakas i sina grundvalar av jätten Volkswagens manipulerade utsläppsdata.

Bakom avslöjandet står miljöexperten Anup Bandivadekar.

– Varje form av system som manipulerar utsläppsnivåerna är olagligt, säger han i en intervju med Svenska Dagbladet.

2013 tog en grupp forskare från organisationen International council on clean transportation ett beslut som kom att få stora konsekvenser.

De bestämde sig för att testa några slumpvis utvalda dieselbilar som såldes på den amerikanska marknaden. Forskarna ville undersöka om bilarnas utsläpp var högre i USA än i Europa på grund av de hårda amerikanska reglerna.

VW erkände

För två av de testade bilarna – av modellerna Passat och Jetta från Volkswagen – blev resultatet förvånande. Under testen klarade fordonen avgaskraven galant. Men när de framfördes på vanliga vägar var utsläppen mellan 30 och 40 gånger högre än de tillåtna gränsvärdena.

Forskarna slog larm till de amerikanska myndigheterna, som inledde en utredning. Efter att Environmental protection agency hotat att dra in Volkswagens försäljningstillstånd medgav bolaget storskaligt fusk.

”Regelverket är tydligt”

Svenska Dagbladet har träffat experten som ledde forskargruppen, Anup Bandivadekar, i New York.

– Regelverket är väldigt tydligt. Varje form av system som manipulerar utsläppsnivåerna är olagligt, säger han.

Bandivadekar vill inte spekulera i varför Volkswagen har intstallerat mjukvara som mörkar bilarnas utsläpp.

– Så mycket kan jag säga, att det borde ha stått helt klart för dem att det är olagligt enligt både amerikansk och europeisk lagtstiftning att manipulera utsläpp på det här sättet, säger han till SvD.