– Nu finns pengarna

Publicerad 2011-05-18

Kinamiljonerna har landat i Trollhättan: Vi är på banan igen

MULLERS SNABBA CASH |Victor Muller har rest fram och tillbaka mellan Sverige, USA och Kina. Men nu ser det ut som om Saabkrisen tar våruppehåll. I natt kunde Muller bekräfta att man fått 270 miljoner kronor av kinesiska Pang Da.

I går eftermiddag trillade 270 miljoner kronor in på kontot.

Kinapengarna ska få i gång Saabs produktion inom två veckor.

– Vi är på banan igen, sa Victor Muller till Aftonbladet i natt.

Men enligt underleverantörerna är krisen långt i från över.

Saabanställda i Trollhättan lämnar gårdagens stormöte med Muller. Nu börjar Saabs arbete med att betala underleverantörerna för att få i gång produktionen igen.

Vid 17-tiden i går landade de första pengarna från Kinas största bildistributör, Pang Da, på Saabs konto: 270 miljoner kronor.

– Pengarna har kommit, så vi tryckte på startknappen i dag. Nu kommer det att börja röra på sig, sa Victor Muller till Aftonbladet i natt.

Samma summa fick Spyker-vd:n låna från investmentbolaget Gemini redan för två veckor sedan.

Halv miljard finns

Det betyder att Saab nu har fått in över en halv miljard. Och enligt Muller är företaget redo att återuppta produktionen – pengarna räcker.

– Vi sänder ut brev till underleverantörerna i dag och i morgon, sa han i går kväll.

– Vi kunde inte kontakta dem förrän vi hade pengarna.

När kommer produktionen i gång igen?

– Det beror helt på svaret från de olika underleverantörerna, men vi hoppas att det sker inom två veckor.

Strax efter lunch i går klev Victor Muller upp på en scen inne på fabriken i Trollhättan, iklädd huvtröja. Saabs annars så elegante styrelseordförande såg ovanligt trött ut efter de senaste dygnens hets och intensiva förhandlingar.

– Han bad om ursäkt för att han försatt Saab i den här situationen och utsatt oss för den här turbulensen, säger en anställd.

Måste betala

Muller kom till Trollhättan direkt från Peking, där han i måndags presenterade en uppgörelse med Pang Da. Avtalet är värt 900 miljoner kronor. Av dessa har nu 270 miljoner betalas ut.

Men innan fabriksdörrarna öppnas igen måste underleverantörerna få betalt – och garantier för att fortsätta få betalt.

Fyra bilkomponentföretag har till och med varslat personal om uppsägning på grund av Saabkrisen. Varslen ligger kvar, trots uppgörelsen med Pang Da.

”Krävs mer kapital”

Svenåke Berglie, vd för Fordonskomponentgruppen, tror också han att produktionen kan komma i gång inom två veckor. Men han avfärdar att uppgörelsen med Pang Da räddar Saab på längre sikt.

– Nej. Det krävs mer ägarkapital, säger han.

Victor Muller hoppas snart få ytterligare 250 miljoner, öronmärkta för forskning och utveckling, från Europeiska investeringsbanken (EIB).