Konflikt på SAS trappas upp

Publicerad 2016-02-18

SAS-plan på Arlanda.

Kabinpersonal hos SAS underleverantör saknar kollektivavtal och har förhandlat i månader för att teckna ett.

Nu har facket varslat om strejk från och med på måndag och arbetsgivaren svarar med ett hot om lockout.

PÅ SAS vill man inte kommentera hur trafiken kommer påverkas vid en strejk.

– Vi förväntar oss att de kommer överens innan måndag, säger Cathrine Sandegren, presskontakt på SAS.

Efter Svensk Pilotförenings (SPF) utökade varsel i måndags väljer arbetsgivaren Svenska Flygbranschen nu att varsla SPF:s medlemmar i Global employer company (GEC) om lockout. SPFs varannandagsstrejk förstör flygprogrammet varför varslet är en konsekvens av SPFs stridsåtgärder, uppger arbetsgivaren.

- Vi hade hellre haft en fortsatt dialog med pilotfacket utan stridsåtgärder hängande över parterna, men är nu tvungna att svara på varslet med en lockout för att minska skadorna för GEC, säger Elisabeth Holming-Schiller, förhandlingschef och tillförordnad vd för Svenska Flygbranschen, i ett pressmeddelande.

Även Unionen varslar

Det är inte bara piloterna, representerade av Svensk pilotförening, som varslat om strejk. Även fackförbundet Unionens medlemmar har varslat om strejk.

Ingen av ombudsmännen på Unionen vill kommentera den pågående konflikten men företrädare för fackförbundet skriver i ett mejl till Aftonbladet att man nu med hjälp av medlare vill komma framåt.

"Förhandlingar pågår för fullt och medlare är inkallade för att hjälpa till att komma framåt. Medlemmarna på GEC är beredda att gå ut i strejk, men vill helst komma överens utan konflikt. Målet är ett kollektivavtal med villkor i nivå med övriga svenska flygbranschen", skriver man i mejlet.

Saknar kollektivavtal

Konflikten grundar sig i att SAS har anlitat bolaget Flybe för att flyga vissa av deras regionala linjer. Flybe har i sin tur bildat bemanningsföretaget Global Employer Company (GEC) som anställer kabinpersonal och piloter.

GEC saknar kollektivavtal och därmed är det de brittiska, och inte de svenska, lönenivåerna och lagarna om schemaläggning och arbetstid som gäller för personalen.

Det rapporterar tidningen Dagens Arena.

På SAS uppger man att ambitionen hos underleverantören är att ingå ett kollektivavtal.

– Vi förväntar oss att de kommer överens innan måndag, säger Cathrine Sandegren, presskontakt på SAS.

Om parterna ändå inte når en lösning innan måndag kommer kunderna få besked om detta.

– Blir det inställda flyg kontaktar vi våra kunder direkt, säger Cathrine Sandegren