Ryska bombplan flög under passagerarplan på väg till Arlanda

Uppdaterad 2016-09-27 | Publicerad 2016-09-26

De ryska bombplanen flög med avstängda transpondrar – rakt under Icelandairs passagerarplan på väg från Island till Stockholm.

Enligt Nato-källor skickades stridsplan upp från flera länder för att identifiera de strategiska bombplanen efter mötet i luften.

– De här ryska flygplanen vill uppenbarligen inte synas. Det är naturligtvis en säkerhetsrisk, säger Jan-Olov Bergling, branschchef på Svenska flygbranschen.

Icelandairs Boeing 757 från Reykjavik till Stockholm kontaktades plötsligt av isländsk flygledning i torsdags. Meddelandet rörde två oidentifierade flygplan åtta mil bort. När befälhavaren tittade ut genom fönstret uppdagades två ryska bombplan.

– Kaptenen informerades av isländsk flygtrafikkontroll om två oidentifierade flygplan strax innan han såg de ryska militärplanen på väg söderut, säger Gudjon Arngrimsson, kommunikationschef på Icelandair, till Aftonbladet.

Enligt den isländska tidningen Morgunbladid passerade de två bombplanen 1 800 till 2 500 meter under passagerarplanet - och hade sina transpondrar avslagna. Dessutom hade de inte anmält sin rutt till relevanta myndigheter, skriver tidningen, som uppger att mötet skedde inom "isländskt skyddsområde".

Kan bära kärnvapen

När transpondrarna – som automatiskt svarar på radaranrop och skickar tillbaka uppgifter om exempelvis position, identitet, höjd och hastighet – inte är påslagna är flygplanen svåra att upptäcka, i stort sett osynliga.

– Det valde att stänga av alla sina radarsignaler och det gör att vårt kollisionsvarningssystem inte fungerar. Om de misslyckas med att hålla avståndet finns det inget som ger oss någon varning, säger piloten till Morgunbladid.

Enligt en källa inom Nato, som vill förbli anonym, upptäcktes de strategiska bombplanen redan nordost om den nordnorska kusten. De hade då inlett en rutt som skulle fortsätta ända ner till Biscayabukten norr om Spanien.

– De flög längs den norska kusten, fortsatte väster om Brittiska öarna, och vidare längs den franska Atlantkusten in i Biscayabukten innan de svängde tillabaka, säger källan.

Vill inte kommentera

Under tiden hann stridsplan från flera Nato-länder, Norge, Storbritannien, Frankrike och Spanien skickas upp för att identifiera - och fotografera - de ryska bombplanen: "Vi mötte upp två ryska Blackjack-bombplan och eskorterade dem under tiden de var i Storbritanniens intresseområde", uppgav Storbritanniens försvarsministerium i en kommentar.

Enligt Aftonbladets källa inom Nato var planen av typen TU-160, ett tungt strategiskt bombplan som kan bestyckas med kärnvapen och färdas i överljudshastighet. Planen höll sig hela tiden inom internationellt luftrum men var aldrig i kontakt med civila flygtrafikkontrollen i något av länderna man passerade. Någon färdplan lämnades inte heller in, enligt källan.

Icelandair ville på måndagseftermiddagen inte kommentera hur händelsen påverkat säkerheten. I stället hänvisar kommunikationschefen Gudjon Arngrimsson till Islands utrikesministerium som på måndagen kommenterade incidenten i isländsk media. Enligt mbl.is har Island i flera års tid påtalat riskerna med ryska militära bombplan som flyger utan identifieringsutrustning påslagen runt Island. Efter den senaste incidenten kommer en ny protest att överlämnas till ryska myndigheter, skriver tidningen.

”Väldigt onödigt”

Jan-Olov Bergling, branschchef på Svenska flygbranschen, ser de ryska piloternas agerande som ett hot mot flygsäkerheten.

– Grunden för allt flyg är att alla ska se och synas. De här ryska flygplanen vill uppenbarligen inte synas. Det är naturligtvis en säkerhetsrisk. Det är i alla fall oroande, säger han.

Hur stor säkerhetsrisk är det, kan det bli en kollision?

– Nej, det är inte så sannolikt. De ryska piloterna vill ju överleva de också. Men det är väldigt onödigt att de håller på att provocera på det här sättet, säger Jan-Olov Bergling.

 PLUS:  Det ryska hotet