Så undviker du att bli lurad av appen

Publicerad 2011-04-07

Konsumentverket: Läs igenom noga

Läs noggrant igenom instruktionerna innan du köper en app.

Och skulle du drabbas av orimliga kostnader, skriv till Apple och bestrid räkningen.

– Ligg på. Skicka en påminnelse om du inte får något svar, säger Hans Lundin på Konsumentverket.

Maria Attvik fick en chock när hennes barn lyckades köpa "smurfbär" i Ipad-spelet Smurf's Village för 50 000 kronor. Flera andra läsare har hört av sig och berättat om oväntade räkningar från Itunes Store.

”Läs noga”

Hans Lundins bästa råd för att slippa obehagliga överraskningar är: granska noga och läs igenom informationen.

– Vi har tittat på Smurf's Village och där står det i texten som följer med att ”detta kan komma att kosta pengar”. Det är att betrakta som ett avtalsformulär som godkänner i samma stund som man laddar ner spelet, säger Hans Lundin.

Att det är barn som har hanterat köpen spelar ingen roll så länge det är en vuxen som tecknat Ituneskontot och laddat ner spelet.

”Skriv och klaga”

Men när summorna blir extremt höga så ska man ändå bestrida kostnaderna.

– I det här fallet är priset astronomiskt för det man får. Hon bör skriva till Apple som ligger bakom Itunes och påtala att detta inte kan vara rimligt. Ta hjälp av någon som kan språket, det behöver inte vara en jurist.

Det kan också finnas möjlighet att kontakta sin kreditkortsföretag och säga att detta inte stämmer. Då kan företaget sedan vända sig till Apple och eventuellt ta över tvisten. Men för att det ska gå måste det finnas en första skriftväxling mellan kunden och Apple.

– Ligg på och skicka en påminnelse om du inte får svar på ditt mail, säger Hans Lundin.