SAS stoppar olycksplanet

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-09-12

SAS: Vi trodde olyckan i Ålborg var en isolerad händelse

Planet kraschade - precis som häromdagen.

Ännu ett SAS-plan Dash 8-Q 400 har kraschat.

Av samma orsak som tidigare – högra hjulet fälldes inte ut.

Incidenterna med SAS-plan av typen Dash 8-Q 400 avlöser varandra.

I natt var flight nummer SK 2748 på väg från Köpenhamn till Palanga i Litauen. I 15–20 minuter cirkulerade planet över Palanga innan man bestämde sig för att inte landa. Istället flög de till huvudstaden Vilnius.

Strax efter 00.30 i går kväll nödlandade planet. Kraschen var närmast identisk med den som inträffade i söndags i danska Ålborg.

– Ingen skadades. Det var det högra hjulet som inte fälldes ner, säger Janejeta Grajoliene på polisen i Vilnius.

Evakuerades direkt

Planet evakuerades genast och fylldes med skum av räddningstjänsten.

– Det var otäckt. Folk är chockade som bara den, säger en svensk passagerare.

– Motorn stängdes av och ena hjulet var löst. Planet nödlandade på ena hjulet, man hörde hur det smällde till vid landningen, säger en annan anonym passagerare till Dagens Nyheters nätupplaga.

Planet hade 48 passagerare, många var svenskar.

Ett specialteam, tränat av SAS, var under onsdagsmorgonen på väg till Vilnius för att hjälpa alla passagerare och besättningsmedlemmar.

I söndags kraschade ett likadant plan i Ålborg i Danmark. Under måndagen kom nya larm om SAS-plan av typen Dash 8-Q 400. På morgonen lyfte ett plan från Kastrup mot Prag, men det tvingades vända efter tjugo minuter på grund av tekniska problem.

Efter nattens dramatiska nödlandning beslutade SAS att inget av Q 400-planen får lyfta förrän utredningen kring dem är klar.

Den kanadensiska tillverkaren Bombardier har dessutom bestämt att alla flygplan av typen Dash 8-400 ska beläggas med flygförbud, uppger Ritzau. Orsaken är de senaste dagarnas olyckstillbud.

13 flyg ställs in

Totalt ställs 13 av SAS Sveriges flygningar in under onsdagen på grund av flygförbudet. Det är nio inrikesflyg och fyra utrikesflyg.

– Vi kommer att lösa transporten för passagerarna på andra sätt. En del kommer med andra flyg som omdirigeras och en del får åka buss eller tåg i stället, säger Mikael Lindberg på SAS presstjänst, till TT.

Det innebär att många passagerare inte kommer fram i tid. En del får också finna sig i att komma fram till andra destinationsorter. Resenärer som skulle åkt från Stockholm till Kalmar, till exempel, kommer i stället att landa i Ronneby. Och de som skulle ha åkt till Stockholm från Örnsköldsvik får i stället ta flyget från Umeå.

– Vi uppmanar kunderna att ta kontakt med sina köpställen. Det kan vara resebyråer eller direkt här på SAS, säger Mikael Lindberg.

Totalt har SAS Sverige sju plan av den olycksdrabbade typen Dash 8-Q400. I Danmark påverkas 103 avgångar på onsdagen av flygförbudet.

Missade extrakontroll

Efter flygincidenten i Ålborg i söndags beslutade SAS att alla flyg av den typen skulle genomgå en extrakontroll. Men kontrollen genomfördes aldrig av flyget som nödlandade i Vilnius morse.

Det meddelade SAS under en presskonferens i Danmark på onsdagsförmiddagen. Flygmekanikerna hann inte kontrollera Dash 8-flyget som skulle åka från Köpenhamn till Palanga i Litauen. Flyget kom aldrig till Palanga utan tvingades nödlanda i Vilinius där det kraschade på landningsbanan.

Olyckan i Ålborg i söndags var enligt SAS inte tillräcklig anledning att stoppa flygtrafiken med den aktuella flygmodellen.

–Vi fick besked av tillverkaren att det var första olyckan av den här typen i hela världen. Man bedömde det som en isolerad olyckshändelse, säger John Dueholm vicedirektör på SAS under presskonferensen.

Inställda SAS-flyg

SK1749 Tallinn - Arlanda.

SK1624 Dusseldorf - Arlanda.

SK099 Örnsköldsvik - Arlanda – passagerare ombokade med SK1011 Skellefteå - Arlanda som går via Örnsköldsvik.

SK1155/SK1156 Arlanda-Växjö-Arlanda.

SK193 Arlanda-Kalmar-Arlanda – passagerare ombokade med SK1129 Arlanda-Ronneby och SK1136 Ronneby-Arlanda går via Kalmar och hämtar upp 194 passagerare.

SK1012 Arlanda-Skellefteå – passagerare ombokade med SK006 Arlanda-Luleå och marktransport.

SK1013 Skellefteå-Arlanda – passagerare ombokade med SK009 Luleå-Arlanda och marktransport.

SK092 Arlanda-Örnsköldsvik – passagerare ombokade med SK024 Arlanda-Umeå och marktransport.

SK093 Örnsköldsvik-Arlanda – passagerare ombokade med marktransport till Umeå vidare med flight SK2027 Umeå-Arlanda.

SK2677 Arlanda-Berlin/Tegel – passagerare ombokade via Helsingfors med SK700.

SK2678 Berlin/Tegel - Arlanda.

SK1485 Arlanda - Trondheim.

SK1486 Trondheim-Arlanda.

Källa: SAS